Pääkirjoitus: Onko satama seuraava keskustatunneli tai Lapinlahti?

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo
Karri Kannala

Karri Kannala

"Jätkäsaaren asuinalue kehittyy vauhdilla, mutta alueen liikenneongelmien ratkaiseminen on juuttunut poliittiseen päätöksentekokoneistoon. Pattitilanne turhauttaa kaikkia osapuolia. Vaatimus Länsisataman toimintojen siirtämisestä Vuosaareen on noussut toistuvasti esille julkisessa kädenväännössä."

Näin kirjoitti Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri (HU 22.8.2020).

Elinkeinoelämän kanta Länsisataman mahdolliseen siirtoon on toki ollut tiedossa jo pitkään: Tallinnan laivaliikenteen siirtäminen kokonaan Vuosaareen olisi kallein ja riskialttein vaihtoehto. Se edellyttäisi satama-alueen laajentamista luonnonsuojelu- ja virkistysalueiden suuntaan sekä matkustajaterminaalin ja metroyhteyden rakentamista. Kustannusarvio on miljardin luokkaa.

Rahdin ansiosta varustamot pystyvät pitämään matkalippujen hinnat edullisina. Sama pätee toisin päin. Jos rahtia ei kuljetettaisi samoilla laivoilla matkustajien kanssa, suuremmat kuljetuskustannukset lisättäisiin tuotteiden hintaan. Tämän pyhän liiton vuoksi Helsinki on Euroopan vilkkain kansainvälinen matkustajasatama.

Suurin osa sataman matkustajaliikenteestä – 8,9 miljoonaa matkaa vuodessa – tehdään Helsingin ja Tallinnan välillä. Vaikka 2,3 miljoonan matkan Tukholman-liikenne jää määrältään Tallinnan-liikenteestä, sekin on edelleen vilkasta.

Sataman koko matkustajamäärä, 11,6 miljoonaa vuodessa, painii samassa sarjassa Helsinki-Vantaan 20 miljoonan matkustajan kanssa. Työllistävä vaikutus on valtava: 25 000 henkeä. Taloudellinen kokonaisvaikutus on 4,1 miljardia euroa vuodessa, joista kuntaveroina Uudellemaalle kilahtaa noin 112 miljoonaa euroa. (luvut ajalta ennen koronaa)

Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari totesi haastattelussamme, että sataman rooli Helsingin saavutettavuudessa ja Suomen ulkomaankaupassa on aivan keskeinen. Hän toivoi, että kun tehdään ehdotuksia liikennehaasteiden selvittämiseksi, on hyvä ymmärtää, mistä silloin puhutaan.

Haapasaari on oikeassa: nyt pitäisi aidosti nähdä iso kokonaiskuva, eikä heitellä ehdotuksia kevein perustein omien mieltymysten innoittamana.

Poliittinen keskustelu näyttää kuitenkin kulkevan toiseen suuntaan. Ei olisi mikään ihme, jos satama-päätös tulisi olemaan jatkumoa viime syksyn keskustatunneli- tai tämän vuoden Lapinlahti-saagaan, ja vieläpä samoja poliittisia rintamalinjoja mukaillen. Satamaa ei kuitenkaan ole vara politisoida minkään ideologian kannalta, sen mittaluokka ja merkitys on niin valtava.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.