Selvitys: Mikä saa taksinkuljettajan karttamaan Asema-aukiota?
Asema-aukion taksitolpasta on tullut asiakaspalvelun irvikuva: suukopua ja käsikähmää. Se pelottaa niin asiakkaita kuin suurta osaa ammattikuljettajista.
Mikä on perimmäinen syy? Se on tässä:
Paikka kerää kuskeja, jotka eivät saa asiakkaita muuten. Siksi, että he ovat "villejä" tai eivät ole suorittaneet minkään varteenotettavan taksiyhtiön tutkintoja saadakseen tilauksia.
Korona on vähentänyt kysyntää, eivätkä junat tuo helpotusta asiakaskatoon. Samaan aikaan tarjonta asemalla vain kasvaa.
Mikä lääkkeeksi, kun kaikki kuljettajatkaan eivät halua mennä aseman vihamieliseen sumppuun?
"Löi toista vatsaan, törmäsi autolla" – Taksikuskit tappelivat Helsingin Asema-aukiolla
Maanantaiaamuna Meilahden klinikoilla on sujuvahko kahden kaistan jono – ilman taistelua. Sehän tästä vielä puuttuisi sairaala-alueella.
Maahanmuuttajataustainen kuljettaja odottaa jonoon pääsyä Haartmaninkadun puolella. Hän vahvistaa, että tämä on yksi parhaita tolppia Helsingissä.
Samalla hetkellä Tullinpuomin Shellin pihassa on 13 taksiautoa. Suurin osa on Taksi Helsingin, kakkosena tulee Menevä.
– Asema-aukiolle en mene koskaan, vahvistaa Taksi Helsingin vanhemman polven taksimies.
Hän on palannut rattiin eläkkeeltä.
– Ei täällä voi kukaan nuori hankkia elantoa perheelleen.
Jos Asema-aukiolla on niitä, jotka eivät ole suorittaneet ajokortin ja Trafin kelvon testin lisäksi minkään sortin tutkintoja, Tullinpuomin Shellillä on ammattilaisia, jotka odottavat tyynesti tilauksia.
– Edellä on nyt 25. Viikko sitten samaan aikaan oli 40. Aikaa kyydin saamiseen menee välillä kaksi tuntia.
Maanantai oli aiemmin taksialan kultapäivä, kun tulivat pohjoisen yöjunat ja liikematkustajat.
Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen sanoo, että ”käsipystyt” ovat edelleen tärkeitä, mutta ajoista kaksi kolmesta tulee eri tilauskanavien kautta.
Hän myöntää, että Taksi Helsingin autot eivät mene Asema-aukiolle, mutta seisovat esimerkiksi ravintola Vltavan edessä, missä saa liikennesääntöjen mukaan pysähtyä, muttei pysäköitä.
– Sekä kuljettajat että asiakkaat ovat omaksuneet tämän paikan.
Taksi Helsinki on Kantasen mukaan kirjelmöinyt sekä Helsingin poliittisille päättäjille että poliisille. Hän uskoo, että jo syksyn mittaan alkaa tapahtua.
– Tämä (aseman tapahtumat) ei ole hyvä Helsingin maineelle. Nyt siellä vallitsevat viidakon lait. Minuakin on yritetty hakea pois oman yhtiön Taksi Helsingin autosta!
Viranomaistoimijat eivät osanneet hänen mukaansa reagoida taksiuudistuksiin. Sen sijaan Helsinki-Vantaan lentokentällä Finavia organisoi taksiliikenteen.
Taksi Helsingin osuus stadin markkinoista on suurin. Sillä on 1 200 autoa eri yrittäjillä ja parhaimmillaan niitä on liikenteessä jopa tuhat.