Sokkeloiseen Rediin tulossa jättiuudistuksia – tällä muistisäännöllä löydät leffateatterin nopeasti

Aleksi Salminen on toiminut Redin kauppakeskusjohtajana keväästä 2019 lähtien. Päivi Tuovinen / arkisto
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Kalasataman Redi on nyt suurten uudistusten edessä, sanoo kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen.

Redi on tehnyt syyskuun alusta lähtien yhteistyötä kansainvälisesti toimivan CBRE:n kanssa, joka pyörittää muun muassa Kampin kauppakeskusta ja vastaa kauppakeskuksen johtamiseen liittyvistä palveluista. Samalla Redin rakennuttanut SRV luopuu lopuistakin kauppakeskukseen liittyvistä toiminnoista.

–  Kauppakeskusta tullaan kehittämään hyvin paljon. CBRE:llä on paljon tietoa tämän päivän trendeistä, joita kannattaa tuoda myös Suomeen. Haluamme jatkossakin tehdä juttuja, mitä muut eivät ole tehneet ennen, Salminen kertoo.

Rediin laitetaan kiinni myös lisää rahaa. Eläkevakuutusyhtiöistä koostuvat Redin omistajat ovat Salmisen mukaan sitoutuneet kehittämään Rediä.

– Tänä vuonna investoidaan pitkälti toista miljoonaa keskuksen viihtyvyyteen. Ensi vuonna kehitetään kaupallista konseptia.

Mitä uutta Rediin on tulossa?

– Redin ravintolat ovat nyt kolmessa eri kerroksessa. Ne pitäisi keskittää vahvemmin samaan paikkaan. Kattaus halutaan saada vastaamaan nykypäivän tarpeita, SAlminen kertoo.

Vaikka vuonna 2018 avatussa Redissä on palveluja laidasta laitaan ja Big Brother tv-sarjan talokin rakennetaan sinne nyt toistamiseen, tunnetaan kauppakeskus todennäköisesti parhaiten sokkeloisuudesta ja epäselvistä opasteista.

Salmisen mukaan näihin asioihin tehdään edelleen parannuksia. Seuraavana vuorossa on hissien muodonmuutos. Tähän asti Redin hissit on merkitty eläinsymboleilla. Asiakkaat eivät ole olleet niihin tyytyväisiä. Seuraavaksi kokeillaan muun muassa Triplasta tuttuja värikoodeja.

– Jokainen hissi merkitään värillä ja kirjaimella. Kun asiakas ajaa parkkihalliin, isot väripinnat ohjaavat hänet oikeaan hissiin. Esimerkiksi lila hissi vie kolmannen kerroksen leffateatterin läheisyyteen.

Alaa kansainvälisesti seuraava Salminen sanoo, että viihde ja vapaa-aika ovat nousemassa ravintoloiden jälkeen kauppakeskusten trendeiksi.

– Se on nähtävissä, että lapsiperheiden vanhemmille kauppakeskusten monipuoliset palvelut tukevat arjen sujuvuutta.

Redin asiakasmäärät olivat elokuun alussa jopa viime vuotta korkeammat. Maskisuositus vähensi kuitenkin ihmisten liikkumista ja kävijämäärät ovat nyt noin 5-10 prosenttia jäljessä. Myynnillisesti ero viime vuoteen on kuitenkin vain parin prosentin luokkaa, johtaja laskee.

– Kauppakeskuksista ovat koronan aikana puuttuneet hengailijat ja läpikulkijat. Kauppakeskuksiin tullaan nyt asioimaan.

Muokattu 7.9.: Jutussa luki, että Redi on liittynyt osaksi CBRE:tä. Lausetta on tarkennettu niin, että Redi ostaa kauppakeskuksen johtamiseen liittyvät palvelut CBRE:ltä, joka on kansainvälinen kiinteistöalan yritys.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut