"Mia" korvaa "Evan" rautatieasemien kuulutusäänenä – uutta ääntä testataan jo Espoossa

Uuden järjestelmän käyttöönottoa pilotoidaan Espoon Leppävaaran asemalla 2.–3. syyskuuta. Arkisto / Päivi Tuovinen

Jussi Vehkasalo

Rautateillä käytössä ollut matkustajainformaatiojärjestelmä on tullut tiensä päähän, tiedottaa Traffic Management Finland. Yli 20 vuotta palvellut kuulutusjärjestelmä korvataan uudistuksessa tekniikaltaan modulaarisella ja uudenaikaisella järjestelmällä, jonka käyttöönottoa pilotoidaan ensimmäisenä Espoon Leppävaaran asemalla 2.–3. syyskuuta. Uudistuksen myötä kaikille junamatkustajille tuttu asemien kuulutusääni ”Eva” jää pois käytöstä ja testauksessa kuulutuksissa kaikuu jo uusi ääni.

– Uusi ääni on nimeltään "Mia" ja hän on naisääni. Kyseessä on äänituotannon ammattilainen, jolla olemme halunneet varmistaa puheen mahdollisimman korkean teknisen laadun sekä ymmärrettävyyden – kolmella eri kielellä, kertoo Finrailin matkustajainformaatiopäällikkö Tuomas Lehteinen.

Tutuksi tulleen "Evan" ääni jää pois asema asemalta sitä mukaa kun uuden järjestelmän käyttöönotto etenee Suomessa. Koko Suomessa uusi infojärjestelmä on käytössä keväällä 2021. Matkustajille merkittävä muutos ovat myös erilaiset aikataulujen esitystavat eri näyttölaitteilla.

– Nyt tehdään kuitenkin vasta pilotointia Leppävaaran asemalla, jossa testaamme tuon uuden järjestelmän toiminnallisuuksia sekä esimerkiksi uuden kuulutusteknologian ja äänen toimivuutta, Lehteinen jatkaa.

– Uusi matkustajainformaatiojärjestelmä on selkeästi edeltäjäänsä kehittyneempi, syntetisoitu. Tärkeintä tulevassa uudistuksessa on kuitenkin se, että sen myötä saamme etenkin poikkeustilanteiden viestinnän hoidettua entistä tehokkaammin, sillä uusi järjestelmä muuntaa ohjauskeskuksesta kirjoitetun tekstin suoraan kuulutukseksi.

Käyttöön otetaan kuulutusäänen text-to-speech-teknologia, jolla kuulutukset muodostetaan asemille. Matkustajainformaatiouudistuksen tavoitteena on tarjota junamatkustajille aiempaa tasalaatuisempia ja yhtenäisempiä kuulutuksia koko Suomessa. Uuden järjestelmän myötä muun muassa näyttöjen seuranta parantuu ja siten myös niiden huolto ja toimintavarmuus, kerrotaan tiedotteessa.

Leppävaaran pilotissa testataan uuden matkustajainformaatiojärjestelmän eri toimintojen toimivuutta tuotantoa vastaavassa ympäristössä. Osa aseman näyttölaitteiden sekä kuulutuslaitteiston ohjelmistoista muutetaan sellaiseksi, että niiden ohjaus uudella järjestelmällä on mahdollista.

Testattavia toimintoja ovat esimerkiksi näyttöjen valmistelut ja päivitys, laitetilan muutokset, näyttölaitteiden sisällön esitystavat ja kuulutusäänen toimivuus. Pilotoinnin avulla on tarkoitus myös löytää ohjelmistosta ja sen toiminnallisuuksista mahdolliset puutteet ja virheet, jotta ne saadaan kuntoon ennen lopullista käyttöönottoa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.