"Ajattelin, että en enää tule" – Stockan Herkun myynti oli kova paikka myös asiakkaille: Näin kauppajohtaja kommentoi ahdinkoa

Ruokakauppa: Stockmann myi kesällä 2017 Herkun S-ryhmälle.

Heli Salmi pitää erityisesti Herkun tuoretiskeistä, vaikka piti kaupan myyntiä itselleen kovana paikkana. – Asennekysymys. On ehkä vieläkin. Johanna Erjonsalo

Sanna Jompero-Lahokoski

Food Market Herkussa on iltapäivällä asiakkaita, mutta ei ruuhkaksi asti. Stockmann myi kesällä 2017 brändin aseman saavuttaneen ruokakaupan S-ryhmälle. Hiljattain julkaistun yrityssaneerausselvityksen mukaan kauppa oli yksi talousvaikeuksissa olevan suurkonsernin virheistä.

Stockan Herkussa lähes 50 vuotta asioineen Tarja Hyvärisen mukaan Herkun myyminen ei ollut hyväksi Stockmannille.

– Se vaikuttaa Stockan myyntiin. Moni ystävistäni oli aivan raivoissaan aikanaan Herkun myynnistä.

Hyvärinen itse ei ole havainnut suurempaa muutosta ruokakaupan valikoimassa ja käy ostamassa Herkusta erityisesti tiettyä öljyä, voipullia ja juustoja.

Tältä se nyt näyttää – S-ryhmä pani Stockan Herkut uusiksi: "Kauppahallin, ravintolan ja herkkukaupan yhdistelmä"

Yli 20 vuotta Stockmannilla asioinut kamppilainen Eero Huttunen myöntää ehtineensä tehdä omistajan vaihtuessa jo päätöksen ruokakaupan vaihtamisesta.

– Ajattelin, että en enää tule tänne. Tuotteita ei alkuun löytänyt ja hyllyistä puuttui tavaraa. Ehkä he saivat palautetta ja tuotekilvet tulivat paremmiksi. Nyt olen tyytyväinen.

Minulle tämä oli enemmänkin asennekysymys.

Asennekysymykseen myöntää törmänneensä myös kalliolainen Heli Salmi.

– Minulle tämä oli enemmänkin asennekysymys. On ehkä vieläkin. Mutta käyn täällä silti, sanoo Salmi, jonka havaintojen mukaan asiakkaita on ruokakaupassa nykyisin aiempaa vähemmän.

Eero Huttunen oli Herkun omistajavaihdoksen myötä vähällä jo jättää koko ruokakaupan. – Ajattelin, että en tule tänne enää. Johanna Erjonsalo

Samaa sanoo Pukinmäessä asuva Helmi Vanhanen, joka on ollut Stockmannin ja samalla Herkun asiakas jo 40 vuotta.

– Asiakkaat ovat vähentyneet.

Ruokakauppa on Vanhasen mukaan edelleen hyvä.

– Tähän on niin tottunut. Henki on lämmin. Täältä on haettu aina joulukinkutkin. Tuolta ylhäältä en tahdo tosin löytää enää mitään, hän sanoo viitaten muuhun tavarataloon.

HOK-Elannon market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Kimmo Nikula suhtautuu Herkun arvosteluun maltilla.

– Koemme, että jokaisella on oikeus mielipiteeseen. Arvostamme osaamista ja halusimme kehittää Stockmann Herkkua entisestään kohti eurooppalaista huippua.

Oikeus päätti aloittaa Stockmannin yrityssaneerauksen

Herkun onnistumisiksi Nikula listaa erityisesti brittiläisen kaupan alan tutkimuslaitos IGD:n noteerauksen, jossa kauppa arvioitiin maailmanlaajuisesti yhdeksi tutustumisen arvoisimmaksi ruokakaupaksi. Tänä vuonna Helsingin Herkku valittiin Suomen parhaaksi kalakaupaksi ja myös hedelmä- ja vihannesosasto palkittiin.

– On poikkeuksellista, että sama yksikkö saa kaksi tunnustusta samalle vuodelle. Pyrimme jatkossakin kehittämään mielikuvaamme, Nikula jatkaa ja listaa Herkun haasteiksi muun muassa koko tavaratalon haasteet.

Stockmann vähentää yt-neuvottelujen tuloksena 150 työpaikkaa

– Herkun kehityspolkuun vaikuttavat luonnollisesti Stockmannin kokemat haasteet. Kannattavuusmielessä tie on ollut vaikeampi kuin alun perin kuvittelimme. Lisäksi kevään koronarajoitukset ja ihmisten vähäisempi liikkuminen Helsingin keskustassa näkyivät Herkun myynneissä eri tavalla kuin muissa ketjuissamme, Nikula sanoo.

Kampaajalta suoraan ruokaostoksille tullut Helmi Vanhanen ostaa Herkusta erityisesti tuoretuotteita, kuten leipää, pullaa, kalaa ja lihaa. – Olen ravannut täällä jo 40 vuotta. Täällä on niin lämmin henki. Johanna Erjonsalo

Prisma- ja Tokmanni-ilmiö jyrää pääkaupunkiseudun vaatekaupassa – "Marketit pystyvät vastaamaan kilpailuun"

Eiranrannassa asuva Juha Mikkonen kertoo havainneensa omistajavaihdoksen myötä valikoimassa pientä muutosta, mutta ”ei mitään dramaattista”. Hedelmä- ja vihannesosasto sekä kalatiski saavat kehuja. Mikkonen pitää koko konsernin yrityssaneerausta ikävänä asiana, eikä usko, että nykykonsepti on toimiva.

– Kiinteistö on loistava, mutta muotiosasto on liian iso. Nykymaailmassa se ei toimi. Tässä samassa voisi olla vaikka hotelli, kahviloita, ravintoloita tai asuntoja, Mikkonen visioi.

Keväällä yrityssaneeraukseen ajautuneen tavaratalon taloudellinen tilanne on vakava. Stockmannin huhti–kesäkuun liikevaihto laski 182,7 miljoonaan euroon eli reilut 23 prosenttia viime vuoden vastaavasta ajasta. Muun muassa Venäjän kaupan hiipuminen, korona ja verkkokaupan lisääntyminen ovat ajaneet konsernin ahdinkoon.

Juha Mikkonen on havainnut pieniä muutoksia valikoimassa, mutta pitää Food Market Herkussa erityisesti vihannesosastosta. - Se on parantunut, Mikkonen vertaa aikaisempaan. Johanna Erjonsalo

Toimitusjohtaja Jari Latvanen uskoo, että huono kurssi saadaan vielä kääntymään.

– Osoituksena tästä on helmikuussa antamamme positiivinen tulosvaroitus. Lisäksi yrityssaneerausmenettelyn selvittäjä totesi selvityksessään, että Stockmannilla on edellytykset onnistuneen saneerausmenettelyn läpivientiin.

Päätoimittaja Kannala: Konkurssin tyhjentämä Stockmann olisi Helsingin ydinkeskustan kauhukuva

Näin paljon katusoittaja tienaa Helsingin keskustassa – Esa-Pekan bändin yllätys saa Mobilepayn laulamaan

Aatos Erkon penkki sai lähteä kun asemahallissa suitsittiin järjestyshäiriöitä – "Tilanne on selkeästi parantunut"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.