Pyörävarastoja on pakko rakentaa, mutta moni kantaa mieluummin fillarin asuntoonsa – "Naapuri tuli kertomaan, että kellariin pyörää ei kannata viedä"

Pyörävarastot: Poliisin tietoon on kuluvan vuoden aikana tullut jo yli 3 000 Helsingissä tapahtunutta epäiltyä pyörävarkautta.

Pikku Huopalahteen kuukausi sitten muuttanut Wiljami Ahonen alkoi heti muutettuaan pitämään pyöräänsä naapurin kehotuksesta parvekkeella. Ahonen asuu Terassitalon 12. kerroksessa. Sanna Jompero

Sanna Jompero-Lahokoski

Helsingissä kaavamääräykset pakottavat rakentamaan kerrostaloihin pyörävarastoja, joissa pyöriä pitäisi olla turvallista säilyttää.

Todellisuus on kuitenkin toinen. Pyöriä varastetaan tai rikotaan, eikä ainakaan kalliimpia kaksipyöräisiä uskalleta siellä säilyttää.

Näinkin varastettu polkupyörä voi löytyä: Poliisi tuli paikalle naapureita häirinneen mökän takia, löysi viisi vohkittua fillaria Malminkartanossa

Pikku Huopalahteen kuukausi sitten Vancouverista muuttanut Wiljami Ahonen alkoi säilyttää polkupyöräänsä asuntonsa parvekkeella naapureiden kehotuksesta.

– Heti muutettuani naapuri tuli kertomaan, että kellariin pyörää ei kannata viedä. Pyörävarastot tyhjennetään kerran–pari vuodessa. Avaimia on ilmeisesti joutunut vääriin käsiin. Tämä on aika yleistä taloyhtiöissä, joissa ei ole kulunvalvonnalla varustettuja älylukkoja.

Helsinkiläinen Hannu näki ovisilmästä, kun voro ajoi pois hänen pyörällään – "Herrasmiesvaras" oli jättänyt tilalle toisen

Ahonen asuu Pikku Huopalahden maamerkin, Terassitalon 12. kerroksessa Asuntosäätiön asunnossa. Myös moni naapuri on tehnyt samoin kuten Ahonen. Alakerran parvekkeella seisoo neljä pyörää.

– Toisen naapurin kokoelma on rapussa, Ahonen sanoo ovensa takana olevista lastenrattaista ja kahdesta pyörästä.

Taloyhtiön kellari tyhjennetään kerran–pari vuodessa.

Vancouverissa Ahonen törmäsi samoihin ongelmiin pyöräkellarivarkauksien suhteen kuin Suomessa.

– Yleisesti sama ongelma. Jos pyörä katoaa, siitä on tehtävä rikosilmoitus, joka on vain vakuutusyhtiötä varten.

Ahonen on skeptinen, että pyörä löytyisi enää katoamisen jälkeen.

Polkupyörävarkaudet lähtivät lapasesta huumeita käyttävällä helsinkiläismiehellä – epäillään 40 pyörävarkaudesta

Helsingissä asuessaan Ahonen on tietyillä siirtymillä ryhtynyt käyttämään Alepa-pyöriä.

– Jos fillari pöllitään, se on HOK-Elannon ongelma, ei minun.

Poliisin tietoon on kuluvan vuoden aikana tullut jo yli 3 000 Helsingissä tapahtunutta epäiltyä pyörävarkautta.

Pikku Huopalahdessa sijaitsevassa Terassitalossa moni asukas säilyttää pyöräänsä parvekkeella. Sanna Jompero

Matti, 52, kiertää Helsingin katuja aakkosjärjestyksessä, takana niitä on jo 2000 kilometriä: "Vaimo ja kaverit pitivät tätä alkuun huvittavana"

Kaupungin kaavoituksesta vastaavan yksikön päällikkö Tuomas Hakala toteaa, että Helsingin asemakaavassa on määritelty polkupyöränormi, joka vaihtelee alueesta riippuen.

– Polkupyöräkellareita täytyy kuitenkin aina olla, koska ihmisillä on polkupyöriä ja pyöräilyn osuutta halutaan lisätä. Jos asuinrakennuksissa ei olisi minkäänlaisia säilytystiloja, pyöräilyä alettaisiin karttaa tai pyöriä säilytettäisiin jossain muualla.

Pyörävarkauden uhri ja poliisi virittivät ansan varkaalle – "Asunnosta takavarikoitiin yhteensä 30 anastetuksi epäiltyä polkupyörää tai polkupyörän runkoa"

Asuinrakennusten osalta nykyisissä kaavamääräyksissä korttelialueella tulee olla yksi pyöräpaikka per 30 kerrosneliömetriä. Pyöräpaikoista 75 prosenttia tulee sijoittaa sisätiloihin.

Wiljami Ahosen asunnossa on niin iso terassi, että sinne sopisi enemmänkin pyöriä. Sanna Jompero

Kerrostalojen pyörävarastoista virisi elokuussa vilkas keskustelu Lisää kaupunkia Helsinkiin -ryhmässä. Eräs kommentoija ehdottaa uusiin taloihin "ajoneuvohalleja", joissa säilytettäisiin kaikki ajoneuvot pyöristä autoihin.

Kaavoituspomo Hakala ei lupaile suuria muutoksia.

– Kyllä me otamme uusia ideoita vastaan, mutta hirveän mullistavia avauksia en ole viime aikoina nähty. Tällä hetkellä Helsinkiin rakennetaan taloja, joissa varastoja on, mutta voisivathan ne autohallienkin yhteydessä olla.

Hakala ideoi spontaanisti ajatuksen erillisistä pyöräkaapeista.

– Se voisi olla yksi ratkaisutapa. Tiedän että sellaisia voi ostaa. Ne veisivät enemmän tilaa, mutta toisivat ehkä enemmän laatua.

Vakuutusyhtiön mukaan pyörävarkaudet ovat Helsingissä kuluneen vuoden aikana olleet kasvussa. If korvaa vuosittain keskimäärin tuhat polkupyörävarkautta Helsingissä.

– Kun pyörää säilytetään yhteistilassa, johon muillakin on pääsy, pyörän pitää olla lukittuna, jotta vakuutuksesta saa täyden korvauksen, kertoo kerros- ja rivitalovakuutusten tuotepäällikkö Henrik Rantanen.

Jos kyse on huoneistokohtaisista varastoista joihin muilla ei ole pääsyä, riittää että tila on ollut kunnolla lukittu. Kotivakuutukset korvaavat polkupyörän tavallisesti 2 500 euroon asti.

– Sitä kalliimpi polkupyörä kannattaa vakuuttaa erikseen, Rantanen jatkaa.

Varkaudesta on tehtävä rikosilmoitus.

Myös LähiTapiolasta kerrotaan, pääkaupunkiseudulla ilmoitetaan vakuutusyhtiölle vuosittain noin tuhat pyörävarkautta. Vahingot korvataan, mikäli pyörä on ollut lukittu.

Varastetun pyörän takaisin saamista helpottaa, jos siihen on merkitty tunniste, jonka avulla polkupyörä on yksilöitävissä.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.