Keskustan kaduille mahdutetaan yhä lisää raitioteitä – Päättäjä toisi vapaat parkkipaikat seurattaviksi sovellukseen, mutta myöntää: "Ei tässä helppoja ratkaisuja ole"

Liikenne: Suunnittelijoiden on tulevaisuudessa ratkaistava, miten keskusta on saavutettavissa kaikilla kulkumuodoilla.

Fredrikinkadulle tulevat raiteet vähentävät ainakin joitain autopaikkoja. Anniina Virtanen
Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

Suunnitellut pikaraitiotiet, kuten Vihdintien pikaratikka, joka vie samalla 4-ratikan uudelle reitille keskustassa sekä Kruunuvuorenrannan ratikka, tuovat Helsingin keskustaan reilusti lisää raiteita tulevaisuudessa.

Suunnittelijat joutuvat pohtimaan, kuinka Helsingin keskustaan saadaan mahtumaan kaikki kulkumuodot tasapuolisesti, eli kuinka bussien, huoltoajoneuvojen, yksityisautojen, pyörien ja kävelijöiden kulkeminen saadaan jatkossakin turvattua.

– Se ei ole helppoa, mutta ei tässä helppoja ratkaisuja olekaan. Helsinki on jo tiiviisti rakennettu kaupunki. Toisaalta olen oppinut, että hyvällä suunnittelulla voidaan saada paljon aikaiseksi, kaupunkiympäristölautakunnan varapuheenjohtaja Risto Rautava (kok.) pyörittelee.

Länsi-Helsingin raitioteitä koskevassa kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyssä Rautavan esityksestä päätökseen lisättiin, että Helsingin keskustan on jatkossakin olla saavutettavissa eri kulkumuodoilla. Asiaa käsittelee seuraavaksi kaupunginhallitus.

Rautava pitäisi tärkeänä sitä, että maanalaisia ratkaisuja kehitettäisiin entistä enemmän. Kokoomus on jäänyt etenkin keskustatunneliasiassa kuitenkin toistaiseksi varsin yksin.

Myös uudet digitaaliset ratkaisut olisivat olennaisia.

Bussiliikenteen heikentäminen ei tietenkään ole meidän tavoitteenamme.

– Esimerkiksi vapaat pysäköintipaikat näkyisivät ruudulta. Lisäksi voitaisiin näyttää, missä on ruuhkia ja mitä kautta kannattaa minnekin mennä. Näin vältettäisiin autojen turhaa liikkumista kaupungissa, Rautava esittelee.

Jotkut ovat myös esittäneet ratkaisuksi tiemaksuja, mutta Rautava uskoo, että ne heikentäisivät entisestään kaupungin vetovoimaa.

Lue myös: Asukkaat huolissaan pidetyn puiston kohtalosta – "On pelättävissä, että koko pikaraitiotiehanke kääntyisi itseään vastaan"

Vihdintien pikaratikan toteutuminen on entistä todennäköisempi. Voima Graphics

Länsi-Helsingin raitioteiden yleissuunnitelmassa tehdyt vaikutustarkastelut kertovat, että liikenteen viiveet läntisen kantakaupungin järjestelyiden vuoksi kasvavat noin 1,5 prosenttia.

– Ei se paljon ole. Ei voi sanoa, että autoliikenteen toimivuus heikkenisi merkittävästi nykyisestään, kommentoi Helsingin kaupungin liikennejärjestelmäyksikön päällikkö Heikki Hälvä.

– Jonkun verran autoliikennettä siirtyy rinnakkaisille kaduille, jos puhutaan Topeliuksenkadusta ja linjan 4 uudesta reitistä, hän jatkaa.

Enemmän autoilijoita koskettaa kadunvarren pysäköintipaikkojen väheneminen, kun raitolinja 4 siirtyy Topeliuksenkadulle, Runeberginkadulle ja Fredalle nykyiseltä reitiltään Mannerheimintieltä.

Lue myös: Ratikkasuunnitelma ja kadun auki repiminen huolettaa yrittäjiä Fredalla – "Kuinka moni yrityksistä kestää pari laihaa vuotta"

HSL on Hälvän mukaan ollut huolissaan, onko bussiliikenne jatkossakin sujuvaa, kun raitiotiehanke toteutetaan ja katujen kaistakapasiteettia jaetaan uudelleen.

Suunnitelmassa on esitetty, että kantakaupungin joitakin bussi- tai ryhmittymiskaistoja poistetaan ratikan tieltä.

– Bussiliikenteen heikentäminen ei tietenkään ole meidän tavoitteenamme. Pyritään kaikin keinoin pitämään nykyinen palvelutaso, Hälvä lupailee.

Tavoitteena on myös varmistaa, ettei raitiolinjojen kanssa päällekkäisiä linjoja ole liiaksi, koska se syö liikennöinnin kannattavuutta. Sen vuoksi jotkin Vihdintien suunnasta osa keskustaan nykyisin tulevista bussilinjoista saattaa tulevaisuudessa päättyä kehitettävälle Valimon asemalle, josta jatkettaisiin ratikalla tai junalla keskustaan.

– Kun kantakaupungista puhutaan, katutilaa ei ole liiaksi. Myös pyöräliikenne vaatii omat yhteytensä, ja myös katupuille on ymmärrettävästi varattava tilaa, Hälvä myöntää.

Lue myös: "Sabotaasi, kelvoton suunnitelma" – Helsingin aie muuttaa suosittua ratikkalinjaa raivostuttaa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.