Valtatie 1:lle eli Turunväylälle toteutetaan ensimmäistä kertaa Suomessa kaistakohtaiset vaihtuvat nopeusrajoitukset.
Väyläviraston mukaan se tarkoittaa, että eri kaistoille voidaan näyttää yhtä aikaa eri nopeusrajoituksia esimerkiksi silloin, kun liikenne uhkaa ruuhkautua erkaneville rampeille johtavilla kaistoilla.
Turunväylällä kaistakohtaiset rajoitukset tulevat vilkkaimmin liikennöidylle tieosuudelle eli Kehä I:n ja Kehä II:n välille Espoossa.
Kun liikenne uhkaa ruuhkautua, nopeusrajoituksia alennetaan ennakoivasti ruuhkautuvilla kaistoilla, Väylävirasto tiedottaa.
Ruuhkan vaikutukset liittymän ohi suoraan ajaville autoilijoille ovat vähäisemmät, joten niiden kaistojen nopeusrajoitus voidaan pitää 20 kilometriä tunnissa korkeampana. Väylävirasto katsoo, että näin liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta saadaan parannettua häiriöherkässä liikennetilanteessa.
Kaistoittain vaihtuvat nopeusrajoitukset ovat osa Väyläviraston isompaa hanketta Turunväylällä Kehä III:n ja Munkkivuoren välillä.
Noin 15 kilometrin matkalle asennetaan vaihtuvat nopeusrajoitusmerkit, joita ohjataan sää- ja keliolojen perusteella.
Hankkeen valmistuttua vaihtuvat nopeusrajoitukset ovat käytössä Valtatie 1:llä koko matkalla Helsingistä Turkuun.
– Vaihtuvien nopeusrajoitusten avulla liikenteen sujuvuus paranee. Nopeusrajoitus pidetään korkeimpana mahdollisena aina, kun olosuhteet sen sallivat, eikä pysyvää nopeusrajoitusta tarvitse laskea. Korkeampi nopeusrajoitus tarkoittaa tienkäyttäjien kannalta nopeampaa matka-aikaa, kertoo projektipäällikkö Marja Wuori Väyläviraston tiedotteessa.
Hankkeessa rakennetaan myös tiedotusopasteita, varoitusmerkkejä, liikenteenmittauslaitteita ja tiesääasemia.
Uusi liikenteenhallintajärjestelmä ja nopeusrajoitusmerkit otetaan käyttöön tammikuussa 2021, jonka jälkeen tienkäyttäjille voidaan tiedottaa aiempaa tarkemmin liikenteen häiriöistä ja niiden sijainnista.
Hankkeen kustannusarvio on 4,5 miljoonaa euroa. Kustannukset jaetaan Väyläviraston ja Espoon kaupungin kesken.