Länsimetro ja Espoo: Laittomaan työvoimaan on nollatoleranssi – "Havaittuihin laiminlyönteihin myös puututaan"

Länsimetron työmaa Soukassa. Johanna Halava
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Espoon kaupungilla ja Länsimetro Oy:llä on ehdoton nollatoleranssi harmaaseen talouteen tai velvoitteiden laiminlyöntiin työmailla, tiedottaa Espoon kaupunki.

Muun muassa Länsiväylä siteerasi maanantaina Ylen uutista harmaasta taloudesta.

Uutisessa viitattiin tapaukseen, jossa yhdessä Länsimetron rakennuskohteessa on ollut työvoimaa ilman ajantasaista työlupaa. Tapaus paljastui aluehallintoviraston tarkastuksessa.

Espoo kertoo tiedotteessa, että Länsimetro Oy on hankkeen alusta alkaen tehnyt tiivistä yhteistyötä aluehallintoviraston ja verohallinnon kanssa harmaan talouden torjumiseksi rakennusalalla.

– Länsimetro on Suomen suurimpia infrahankkeita ja Espoon historian suurin rakennushanke. Iso toimija pystyy tuomaan yhteistyössä viranomaisten kanssa uusia toimintatapoja rakennusalalle, joilla estetään harmaan talouden toiminta. Myös tämä Ylen uutisoima tapaus paljastui viranomaisyhteistyön tuloksena, sanoo tiedotteessa Espoon teknisen toimen johtaja Olli Isotalo.

Isotalon mukaan kaikenlainen harmaan talouden mukainen toiminta tai velvoitteiden laiminlyönti on ehdottoman kiellettyä Länsimetron ja kaupungin työmailla.

– Havaittuihin laiminlyönteihin ja puutteisiin myös puututaan, Isotalo painottaa.

Länsimetron jatkeen työmailla on 29 000 perehdytettyä työntekijää eri urakoissa, kertoo tiedotteessa Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Ville Saksi.

Saksin mukaan sähköisten järjestelmien kautta valvonta ulottuu 702 eri yritykseen.

– Yhteistyö viranomaisten kanssa, tiedonkeruu, valvonta ja seuranta ovat keinojamme torjua harmaata taloutta. Kaikkinainen harmaa talous on meidän työmaillamme ehdottomasti kiellettyä, Saksi toteaa.

Länsimetro Oy on kilpailuttanut Matinkylä-Kivenlahti -osuuden urakat erityisalojen hankintalain mukaisesti. Valitut rakennus- ja sivu-urakoitsijat käyttävät urakan toteuttamiseen omia työntekijöitä ja valitsemiaan aliurakoitsijoita.

Harmaan talouden kitkemiseksi länsimetron työmaavahvuuden raportoinnissa käytetään kulkulupajärjestelmää ja lakisääteisiä velvoitteita seurataan eri järjestelmien kautta.

Lue lisää: Oodi, Tripla, Länsimetro, Nokian kylpylä... – Yle: Laitonta ukrainalaista työvoimaa käytetty useilla isoilla rakennustyömailla Suomessa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.