Villi idea: Eliel Saarisen Chicagoon piirtämä pilvenpiirtäjä pitäisi toteuttaa Helsinkiin – "Sopisi hienosti Saarisen Rautatieaseman viereen"

Historia: Professori pitää erikoisena väitettä, etteivät Rautatientoria ympäröivät Elielinaukio ja Asema-aukio olisi arvoisessaan käytössä.

Bussiterminaali aiotaan siirtää pois Elielinaukiolta. Päivi Tuovinen
Jukka Hämäläinen

Jukka Hämäläinen

Kaupunkihistoriaan perehtynyt professori ja keskustan helsinkiläisvaltuutettu Laura Kolbe hymähtää pormestarin toteamukselle, ettei aseman seutu ole arvoisessaan käytössä.

Helsingin Uutiset kertoi Helsingin ytimeen laadittavista täydennysrakentamissuunnitelmista keskiviikkona.

Elielinaukio kuumottaa sijoittajia – Helsingin ytimeen jopa Postitalon verran uutta rakentamista: "Ei ole tällä hetkellä arvonsa mukaisessa käytössä"

– Riippuu siitä, mikä on arvoinen käyttö. Elielinaukio ja Asema-aukio ovat urbaanin liikkumisen keskiötä – siinä on arvokäyttöä kyllin, Kolbe sanoo.

– Elielinaukio oli ennen pussinperä, mutta Oodi ja Musiikkitalo ovat lisänneet kauttakulkua. Tässä meillä on ihmiset valmiina, kun jossain muualla tuskaillaan, miten aukioille saataisiin elämää.

Nykyisellään Elielin kulmat ovat Kolbenkin mukaan sekavat.

– Kulkijat pelkäävät jäävänsä bussin tai pyörän alle.

Kolbe ei haluaisi täyttää tilaa massiivisella rakentamisella.

– Onhan se tottakai arvotontti, jonka omistajat haluaisivat rahastaa. Mutta koronan myötä on pakko kysyä, tarvitaanko meillä enää mittavia konttorineliöitä? Toimistoja on keskustassa jo ennestään tyhjillään.

– Tällä paikalla kaupunkitilan uudenlainen käyttö olisi luontevaa. Se jatkaisi Asema-aukion rönsyilevää avoimen tilan periaatetta.

Jos haluaa tietää, mitä Saarinen itse halusi rautatieasemasta länteen, niin Kolbe tutkii arkkitehdin laatimaa Suur-Helsingin kaavaa. Siinä aukio olisi ollut solmukohta, joka olisi syöttänyt autoliikennettä pohjoisen valtakadulle, "Kuninkaankadulle".

Saarisen tuotannosta osviittaa ottaa myös Avoin puolue. Se ehdottaa, että arkkitehtuurikilpailuun otettaisiin mukaan Eliel Saarisen vuonna 1922 suunnittelema Chicago Tribune -pilvenpiirtäjään perustuva rakennus. Sitä ei koskaan toteutettu.

– 29-kerroksinen torni olisi tuplasti korkeampi kuin josta tähän asti on puhuttu, puolueen valtuutettu Petrus Pennanen laskee.

– Se sopisi hienosti Saarisen Rautatieaseman viereen, ja olisi modernisoituna toteutuksena kunnianosoitus suurelle arkkitehdille.

Saarisen kynänjälkeä on myös Vltavan talo aukioiden välissä. Sen Pennanen purkaisi.

Tavaramakasiinin eli Vltavan talon ulkoasu on suojeltu asemakaavassa merkinnällä sr-2.

- Miksikäs ei tähän voisi rakentaa, kyllä se sopii. Kamppi olisi busseillekin parempi paikka, Alpo Säppi tuumii. Päivi Tuovinen

Kokoomuksen valtuustoryhmän johtajan Daniel Sazonovin mielestä Vltava-talon ulkoasu on säilyttämisen arvoinen. Hän toivoo, että asiaan löytyy jokin luova ratkaisu.

Samalla kannalla ovat vihreät. Reetta Vanhanen toivoo, että Vltavan talon voisi säilyttää tai sisällyttää uudisrakennukseen. Demarit toivovat arkkitehtuurikilpailun tuovan keinoja, joilla talo tai julkisivu voidaan säilyttää.

Yrittäjät: Puuroutuuko liikenne keskustan uusissa hankkeissa?

RKP:n Björn Månsson katsoo, että rakennus pitää ehdottomasti säilyttää.

– Vltavan talo on ihan persoonallinen pytinki. Jos sen saa sopivasti asemoitua uusiin mahdollisiin rakennuksiin, niin miksei sen voisi säilyttääkin, perussuomalaisten Mika Raatikainen sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.