Bilekeidas Hernesaaresta lähti – Nyt alueelle raijataan proomuilla jopa miljoona kuutiota kalliolouhetta

Rakentaminen: Hernesaaren ensimmäiset talot valmistunevat vuonna 2025.

Nosturikuski Leo Kagovere ja timpuri Ivo Savisaar esirakentavat tulevaa lumenkippauspaikkaa Hernesaaressa. Rakennelmat tullaan siirtämään rannasta mereen ensi keväänä. Taustalla Löyly. Sanna Jompero-Lahokoski

Sanna Jompero-Lahokoski

Hernesaaren Rannan bilekeidas on hiljentynyt ja paikalla on enää maassa lojuvia rakennustarvikkeita sekä ravintoloita varten aikoinaan paikalle tehdyt terassirakennelmat.

Terassi ja viereen tuodut työmaaparakit toimivat työmiesten tukikohtana sen aikaa, kunnes ravintola-kahvila Birgitan vieressä sijaitseva lumenkippauspaikan esirakentamistöitä varten perustettu työmaa saadaan valmiiksi. Betoniset rakennelmat upotetaan veteen ensi keväänä.

– Laituri tulee kulman taakse ja laitetaan mereen, viittoilee entisen Hernesaaren Rannan suuntaan työmaalla häärivä nosturikuljettaja Leo Kagovere.

Hernesaaren rantaviiva tulee jäämään yleiseen virkistyskäyttöön puistoalueeksi.

Bilekeidas lähti Hernesaaresta jo keväällä. Jäljellä on enää osa rannan terassirakenteista. Sanna Jompero-Lahokoski

Uuden asuinalueen rakentaminen on Hernesaaressa edennyt esirakentamisvaiheeseen. Tämä ja ensi vuoden ajan alueella tehdään meritäyttöjä, sillä entisen bilekeitaan eli itärannan kärkeä täytetään kalliolouheella.

– Osa täytöistä tulee proomuilla Vuosaaresta. On hyvä asia, että Hernesaaren katuverkkoa ei tarvitse rasittaa kuljetuksilla, kertoo alueen projekti-insinööri Max Takala.

Hernesaareen tuotavan kalliolouheen määrä on noin 500 000–1 00 000 kuutiota.

– Louhetta tulee myös Jätkäsaaresta, mutta paljon pienempi määrä, jatkaa Takala.

Vuosaaressa syväruoppauksia tehdään laivaväyliä varten.

Hernesaareen ollaan parhaillaan rakentamassa 7 600 asukkaan ja 4 000 työpaikan uutta merellistä kaupunginosaa. Ensimmäiset talot valmistunevat vuonna 2025. Asuntojen ja ratikkayhteyksien rakentamisaika on noin kymmenen vuotta.

– Sanoisin että kokonaan alue on valmis 2030-luvun alussa. Nyt odotetaan että kaava saadaan lainvoimaiseksi. Sitten voidaan alkaa varailla tontteja ja rakentamaan katuinfraa, Takala toteaa.

Ensimmäiseksi rakennetaan koko alueen halkova pääkatu, Laivakatu, joka pitkin myös ratikka tulee kulkemaan.

– Ensi kesään mennessä kutosen ratikka saadaan käännettyä Hernesaareen päin. Se on alueen kehityksen kannalta merkittävä asia. Telakkakadun kiskot ovat jo lähes valmiit. Ensi kevääksi jää radan sähköistys ja pysäkkien viimeistely, jatkaa Takala.

Hernesaarenrannan vieressä sijaitseva alue on aidattu ainakin vuoden loppuun asti korona drive in -testauspisteelle. Kaivinkone työstää parhaillaan vieressä uutta veneiden talvisäilytysaluetta, joka on tulossa pohjoisosan kentälle. Lisäksi telakka on vuokrannut pienen alueen pysäköintialueekseen.

Hernesaari

Tulossa 7 600 asukasta, työpaikkoja, matkailua ja vapaa-ajan toimintoja

Hernesaaresta on tulossa asumisen, matkailun ja vapaa-ajan toiminnoilla keskittyvä kaupunginosa.

Alueelle on tulossa noin asuntoja 7 600 asukkaalle ja 4 000 työpaikka.

Risteilymatkailijoita varten Hernesaareen on rakennettu kolmas risteilylaituri.

Myös jalankulku- ja pyöräilyreittejä parannetaan.

Alueella sijaitsevat Fordin tehdasrakennukset, Munkkisaaren teollisuustalo ja Valtion viljavarasto tulevat jäämään.

Muut nykyiset rakennukset puretaan.

Hernesaari tulee rakentumaan ratikkayhteyden varaan.

Ratikka tulee tulevaisuudessa kulkemaan Hernesaareen Telakkakadun ja Bulevardin kautta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.