Viivi Vierisen, 28, katutaiteessa on usein viesti katsojalle – hänellä on myös toinen työ miesvaltaiseksi mielletyllä alalla: "Saan hämmästyneitä kommentteja"

Katutaide: Viivi Vierisen töissä on usein viesti katsojalle.

Viivi Vierinen ja Kohtaaminen. Encuentro. Teoksessa kaksi alkuperäiskansan edustajaa, saamelainen ja wayuu kohtaavat Taiteen kotitalo -purkutaidenäyttelyssä Keravalla. Teemu Lehto

Laura Roininen

Kun puhutaan katutaiteesta, aivan ensimmäiseksi mieleen ei tule graffiteja maalaava taidekonservaattori. Helsinkiin Siuntiosta muuttanut Viivi Vierinen, 28, ihmettelee puolestaan, miksi hän ei maalaisi.

– Kyllä sen huomaa, että tämä on miesvaltainen ala ja monella on mielessä tietynlainen stereotypia. Olen saanut hämmästyneitä kommentteja.

Vieriselle taidekonservaattorin työn ja katutaiteen yhdistäminen on luontevaa. Kun konservointiprojekti Helsingin taidemuseossa, Espoon modernin taiteen museossa Emmassa tai Helsingin Taidehallilla loppuu, on oman taideprojektin vuoro.

Ison sysäyksen katutaiteen tekemiseen hän sai taidekonservoinnin työharjoittelussa Chilessä. Vierisen töissä inspiraationa toimivatkin Etelä-Amerikka, eri maiden alkuperäiskansat, ihmisoikeudet ja luonnon mystiikka.

Monissa Vierisen töissä on naispuolisia hahmoja eri kulttuureista.

– Esittävissä kuvissa on usein viesti. Haluan näyttää, että meitä on monenlaisia ihmisiä erilaisista kulttuureista. Koen myös tosi tärkeäksi sen esiintuomisen, että maailmassa on paljon köyhyyttä ja korruptiota.

Työssä yhdistyvät intohimot.

Katutaide ja graffitit tarkoittavat Viivi Vieriselle muutakin kuin maalaamista. Ne ovat myös yhteisöllisyyttä ja yhteisen kaupunkitilan ottamista haltuun.

– Laki- ja lupa-asiat tekevät kadulla maalaamisesta tosin Suomessa vaikeampaa kuin Etelä-Amerikassa.

Viivi Vierisen Elovena-muraali Pasilassa kyseenalaistaa sitä, että Elovena-tyttö olisi aina vaaleihoinen ja -hiuksinen. Viivi Vierinen

Taidekonservointia Vierinen päätyi opiskelemaan pitkän pohdinnan jälkeen.

– Tykkään tehdä käsillä, mutta samalla kiinnostaa myös teoria ja tiedepuoli. Konservoinnissa yhdistyvät intohimot taide, käsillä tekeminen sekä tieteellinen materiaalinen ymmärtäminen ja tutkimustyö.

Hän on ollut muun muassa ollut konservoimassa Tove Janssonin kahta isoa Strömbergin tehtaalle 1940-luvulla maalattua seinämaalausta.

Tällä hetkellä Vierinen on avustamassa Street Art Vantaan muraaliprojektissa kerrostalomuraalin tekemisessä. Lisäksi hän vetää useita katutaide- ja graffitityöpajoja ja on aloittamassa kirjaa, jossa yhdistyvät venezuelalaisten ihmiset tarinat ja katutaide.

Vierinen tekee myös poikkitaiteellisia projekteja. Esimerkiksi tänä kesänä hän teki Sergio Castrillónin kanssa improvisaatioon pohjautuvaa livemaalausta ja sellomusiikkia yhdisteleviä performansseja.

Tärkeänä osana graffiti- ja katutaidekulttuuria on yhteisöllisyys, maailmanlaajuinen yhteisö. Koronatilanteen vuoksi yhteisöön maailmalla on pidettävä yhteyttä internetin välityksellä. Elokuussa Mimmit ry:n Mimmit peinttaa järjesti kansainvälisen tapahtuman, jossa suomalaisten artistien lisäksi tapahtumaan osallistui etäyhteyksien kautta kuusi ulkomaista artistia.

– Oli hieno löytää väylä kansainväliseen toteutukseen koronatilanteesta huolimatta.

Kuka?

Viivi Vierinen eli Viv Magia

Kansainvälisesti työskentelevä graffititaiteilija, visuaalinen artisti ja taidekonservaattori.

Valmistui taidekonservaattoriksi Metropoliasta. Asuu Helsingissä.

Ohjaa katutaiteeseen ja graffitiin painottuvia työpajoja yhteistyössä esimerkiksi Mimmit kaupunkikulttuuriyhdistykseen kuuluvan Mimmit peinttaa kanssa.

Instagram: Vivmagia. Kotisivut: www.vivmagia.com.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut