Helsingin keskustaan syntyi ikävä noidankehä kun kaupunkilaiset jäävät lähiöihin – "Peltojen reunoille on helpompi mennä omalla autolla"

Korona: Keskustan ravintolat kärsivät, urheiluliike porskuttaa.

Helsingin keskustassa oli vilkasta keskiviikkoiltana. Aapo Siippainen
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Korona on sulattanut lähes puolet HOK-Elannon ravintoloiden myynnistä Helsingin keskustassa, sanoo toimialajohtaja Henriikka Puolanne. Etätöihin paluu on lisännyt ahdinkoa syksyllä, kun lounastajia on ollut vähemmän.

Muina syinä keskustan hiljentymiselle Henriikka Puolanne näkee muun muassa turistien, liikematkustajien ja tapahtumien merkittävän vähenemisen. Myös joukkoliikenteen käyttö on vähentynyt.

– Keskustaan tullaan yleensä joukkoliikenteellä, ja koronan vuoksi sitä ei käytetä yhtä paljon. Ihmiset jäävät paikallisiin ravintoloihin, eivätkä lähde keskustaan.

– Kolikon kääntöpuolena esimerkiksi Hyvinkäällä sekä Keravalla ja Järvenpäässä kauppa on käynyt hyvin kivijalassa ja myynti on lähellä normaalitasoa.

Pääkirjoitus Asiakkaat kyllästyivät kauppakeskusten ravintoloihin

Lukuisia ravintoloita keskustassa pyörittävästä Nohosta kerrotaan, että viikonloppuisin kauppa on käynyt hyvin ja ollut lähellä viime vuoden tasoa. Arkena myynti on kuitenkin pudonnut.

– Meidän pitäisi luopua koko yhteiskuntaa lamaannuttavasta etätyösuosituksesta niin pian kuin se vain on mahdollista. Pidemmällä tähtäimellä tähän tarvitaan kaupungin ja elinkeinoelämän yhteinen strategia, jossa arvioidaan myös kaupallisesta näkökulmasta autoilun merkitys sekä varmistetaan elinvoimaisen kaupunkikulttuurin, ravintoloiden, kahviloiden ja kulttuurin elinolosuhteet, sanoo Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.

Peltojen reunoille on helpompi mennä omalla autolla.

Hallitus on päättänyt, että ravintoloiden on lopetettava anniskelu kello 24. Kuun loppuun voimassa oleva rajoitus alkaa 8. lokakuuta ja siihen on odotettavissa alueellisia tiukennuksia.

"Ajattelin, että en enää tule" – Stockan Herkun myynti oli kova paikka myös asiakkaille: Näin kauppajohtaja kommentoi ahdinkoa

Keskustan tavaratalot toipuvat hitaasti kevään suurimmasta pudotuksesta.

–  Sokoksen myynti on tasaantunut nyt elo-syyskuussa olosuhteisiin nähden varsin hyvälle tasolle. Viime vuotisiin lukuihin emme kuitenkaan pääse, sanoo tavaratalokaupan toimialajohtaja Kimmo Nikula HOK-Elannolta.

Stockmannin tavaratalojohtaja Jenni Pölläsen mukaan keskiostokset ovat kasvussa.

– Kesä toi asiakasmääriin piristystä ja syksylläkin on ollut maltillista kasvua. Lounasasiakkaita käy tavaratalon ravintoloissa päivittäin, mikä kertoo siitä, että ainakin osa työntekijöistä on palannut toimistoihin.

Vaikka asiakasmäärissä on laskua, on kauppojen myynti voinut olla jopa normaalia suurempaa.

Näin on käynyt muun muassa Forumin Intersportissa.

– Pienemmästä asiakasmäärästä ja Forumin lyhennetyistä aukioloajoista huolimatta myynti on pikkuisen viime vuodesta plussalla, sanoo Intersportin myymäläpäällikkö Markku Toponen.

Toponen sanoo selitykseksi, että ostavien asiakkaiden määrä on kasvussa. Yhä harvempi tulee vain katselemaan tuotteita.

– Koronan aikana on ollut ilmiö, että kauppaan tullessa asiakas tietää, mitä hän etsii ja ostaa haluamansa. Erityisesti juoksuvaatteiden myynti nousi keväällä rajusti.

Shoppailu ilmiönä on Toposen mukaan vähenemään päin. Noidankehä on jo näkyvissä.

– Ennen kun lähdettiin shoppailemaan, niin mentiin samalla syömään. Kun ravintolat olivat kiinni rajoitusten takia, ei se lisännyt keskustan houkuttelevuutta. Ihmismäärät laskevat ja useampi kauppa menee kiinni. Se kiihdyttää kierrettä.

Toponen johtaa myös Triplan kauppakeskuksen myymälää. Hän sanoo, etteivät keskustat ja kauppakeskukset ylipäänsä houkuttele nyt riittävästi asiakkaita. Kysyntää on erikoisliikkeiden keskittymille, kuten Vantaan Tammiston kaltaisille paikoille.

– Peltojen reunoille on helpompi mennä omalla autolla. Jotkut kokevat sen ehkä turvallisemmaksikin.

Pääkirjoitus Tyhjä Stockmann on ydinkeskustan kauhukuva

Kokonaisuutena Forumissa asiakasmäärät ovat tasaantuneet syksyllä vilkkaan kesäsesongin jälkeen.

– Tähän vaikuttaa myös suosittujen kauppakeskustapahtumiemme puuttuminen, jotka ovat houkuttaneet paljon asiakaskuntaa kauppakeskuksiimme, sanoo Forumin markkinointi- ja brändipäällikkö Anita Riikonen.

Loppuunmyynti on kasvattanut Aleksanterinkadun Aleksi 13 -tavaratalon myyntiä. Liike suljetaan lopullisesti vuodenvaihteessa.

– Loppuunmyynnistä johtuen myyntimme tavaratalossa on viime vuodesta merkittävästi kasvanut, sanoo vähittäiskauppatoimintojen johtaja Juha Ahtinen.

Kotimaisia matkailijoita oli Ahtisen mukaan Helsingin keskustassa kesällä paljon.

– Kesällä kotimaan matkailun myötä muualta Suomesta tulleiden matkailijoiden osuus oli tavallista suurempi.

Turistien tuoma tax free -myynti on ollut Aleksi 13:lle perinteisesti tärkeässä roolissa.

– Turistit puuttuvat Aleksanterinkadulta. Etenkin venäläiset turistit puuttuvat katukuvasta kokonaan, Ahtinen kertoo.

Perinteikäs tavaratalo menee kiinni Aleksanterinkadulla – kaupunki ja kiinteistönomistaja täysin eri mieltä rakennuksen tulevasta käytöstä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.