Hämeentien remontti vaikeuksissa – ratikat eivät ehkä pääsekään kulkemaan vielä tänä vuonna

Hämeentien remontin valmistuminen viivästyy. Arkistokuva. Sanna Jompero

Ratikoiden pääsy Hämeentielle tänä vuonna on epävarmaa.

Urakassa on tullut viivästymistä, ja uudistuksen valmistumisen aikataulussa on epävarmuutta. Tilanne on vahvistunut sekä Destialle että Helsingin kaupungille alkusyksystä. Raitioliikenne pyritään kuitenkin avaamaan vielä tänä vuonna.

Alun perin tavoiteaikataulu urakan valmistumiselle oli loppuvuonna 2020. Haasteita ovat aiheuttaneet lukuisat tekijät, joista keskeisiä ovat vaativan ympäristön aiheuttamat hidasteet, kuten kadun alla oleva vanha kunnallistekniikka ja muut vanhat rakenteet. Talven tulemisen ajankohta ja lämpötila vaikuttavat töiden etenemiseen loppuvuoden aikana.

Hakaniemen härdelli pahenee: edellisiä kuoppia ei saatu umpeen, kun jo kaivetaan uusia – "Ei tämä tähänkään lopu"

– Jatkamme koko henkilöstön voimin tinkimätöntä työtä ja ponnisteluja raitiotieliikenteen avaamiseksi. Urakoitsijan mahdollisuudet kiriä enempää limittämällä töitä tai lisäämällä resursseja ovat rajalliset liikenteen keskellä, kertoo Destian työmaapäällikkö Sirpa Hämäläinen.

Lappu luukulle Hämeentiellä: "Tällä paikalla ei ole järkevää jatkaa liiketoimintaa" – urakoitsijalta kädenojennus kadun yrittäjille

– Ratikoiden paluu Hämeentielle on asukkaiden kannalta kaikkein tärkein ja odotetuin asia. Me Helsingin kaupungin puolella pyrimme jouduttamaan urakkaa ja auttamaan viiveen kuromisessa kaikin käytössämme olevin keinoin, sanoo rakennuttamispäällikkö Erkki Nurmi kaupunkiympäristön toimialalta.

Ratikat palaavat Kurviin ensi kuussa – pysäkeissä muutoksia

Riittävän laadun takaamiseksi monet viimeistelytyöt, kuten viimeisten asfalttikerrosten rakentaminen, jätetään ensi vuodelle. Pintojen viimeistelyä ei kannata tehdä talviaikaan, sillä kylmällä säällä tehtynä niiden laatu jää huomattavasti heikommaksi kuin lämpimämmissä sääolosuhteissa.

Kurvi valmis keväällä, yllätyksistä huolimatta Hämeentien remontin kustannusarvio pitää – "Eiköhän se rakenteiden puolesta kestä 50–100 vuotta"

Helsinki haluaa parempia katutöitä – uudella hankkeella haetaan tehokkaampaa ja vähähaittaisempaa katujen korjaamista

Katutyömaasta tuli taas painajainen Helsingissä, ravintola joutui jopa panemaan ovet säppiin – "Äärimmäisen hankala paikka"

Ratikalla ja metrolla kulkevat tyytyväisimpiä matkustajia – HSL:lle parhaat pisteet A-vyöhykkeeltä, huonoiten pärjäsi D

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut