Uusi runkolinja vireillä Koillis-Helsinkiin – toisi muutoksia alueen muihin bussilinjoihin

Joukkoliikenne: Koillis-Helsinkiin kaavaillaan bussilinjamuutoksia.

Siltamäessä vaihdoton bussiyhteys keskustaan pitenisi noin 5 minuutilla ja Tapaninvainiossa lyhenisi noin 5 minuutilla uuden runkolinjan aloitettua. HSL/Tuusulanväylän linjasto -blogi
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Helsinkiin kaavaillaan uutta runkolinjaa, joka kulkisi Tikkurilasta Kehä III:n tai vaihtoehtoisesti Vantaan Koivuhaan kautta Suutarilantielle ja siitä Tapaninvainiontien ja Pukinmäenkaaren kautta Oulunkylän Käskynhaltijantielle, Patolan kautta Tuusulanväylälle ja sieltä edelleen Sörnäisten ja Hakaniemen kautta Rautatientorille.

Uuden runkolinjan myötä bussi 61 ei enää kulkisi Siltamäestä Pukinmäen kautta Rautatientorille ja linja 611 lakkaisi.

Siltamäen keskusta jäisi väliin uudelta runkolinjalta.

HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Ossi Berg kertoo, että Siltamäestä ensisijainen yhteys on bussilla 79 Malmin asemalle, josta vaihdetaan junaan.

– Se on nopein yhteys Helsingin keskustaan.

Linja 611B jatkaisi arkiaamuisin ruuhka-aikoina Siltamäestä Tuusulanväylää Mäkelänkadulle, Hakaniemeen ja keskustaan, ja iltapäivästä paluusuuntaan.

Uudella 610 runkobussilla olisi varsin nopea reitti.

– Vallilassa ja Sörnäisissä on paljon työpaikkoja, joita linja palvelee, Berg toteaa.

Bussin 61 uusi reitti olisi Pukinmäen asemalta Tapaninvainion ja Peltokyläntien kautta Tapanilan urheilukeskukselle.

Bergin mukaan Rautatieasemalta Siltamäkeen kulkeva bussilinja 61 on Pukinmäen pohjoispuolella jo niin hidas, ettei sillä ole ollut isoa merkitystä keskustasta sinne suuntautuville matkoille.

– Uudella 610 runkobussilla olisi varsin nopea reitti, sillä se ei kulkisi pieniä asuntokatuja, Berg mainitsee.

Runkolinjoilla myös pysäkit ovat harvemmassa ja kulkua nopeuttaa lisäksi se, että keskiovista saa nousta kyyttiin.

HSL:n Tuusulanväylän itäpuolen linjastosuunnitelma on esillä blogissa hsltuusulanvayla.blogspot.com jossa sitä voi kommentoida.

– Tässä vaiheessa katsotaan, tuleeko esille vielä jotain sellaista, jota emme ole ajatelleet. Asukkaille aiemmin tehdystä liikkumiskyselystä saatiin jo paljon hyviä näkemyksiä, Berg sanoo.

Uuden linjaston on tarkoitus aloittaa syksyllä 2022.

Osana suunnittelutyötä kehitetään myös useiden Vantaan alueiden kuten Pakkalan, Tammiston, Ruskeasannan ja Ilolan linjoja.

HSL:n mukaan tavoitteena on tarkastella, palvelevatko vuodesta 2015 asti käytössä olleet reitit yhä alueen asukkaiden tarpeita.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut