Mistä tänään puhutaan?
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.
Koronakriisi: Matkustajakadosta kärsivä yritys tuo tuotteensa Citymarketiin.
Lentomatkustajien aterioita valmistava Finnair Kitchen tekee koronakriisin pakottamana uuden aluevaltauksen.
Yrityksen valmistamia Taste of Finnair -valmisruokia aletaan myydä kuluttajille torstaista alkaen Vantaan Tammiston K-Citymarketissa.
Pääasiassa busines-luokan aterioita valmistava yritys on kehittänyt alkusyksystä kuluttajamyyntiin soveltuvia, laadukkaista raaka-aineista koottuja mikrovalmiita aterioita.
Tarjolla on muun muassa nieriää ja kantarellirisottoa sekä teryaki-härkää.
Noin kymmenen euron hintainen annos sopii esimerkiksi etätyöläisen lounaaksi, kertoo Finnair Kitchenin toiminnoista vastaava johtaja Marika Nieminen.
Finnair Kitchen on lentoaseman vieressä sijaitseva yritys, joka työllisti ennen koronan tuomia matkustusrajoituksia noin 500 henkeä. Henkilöstöstä noin puolet työskenteli ateriavalmistuksen parissa.
Enpä olisi uskonut, että teen yhteistyötä Finnairin kanssa.
– Parhaimman sesongin aikana valmistimme noin 14 000 annoskomponenttia päivässä, kertoo Nieminen.
Yrityksen asiakkaina ovat Finnairin lisäksi useat muut lentoyhtiöt.
Lentomatkustamisen hiivuttua kevään matkustusrajoitusten vuoksi Finnair Kitchen on toiminut noin 10–15 prosentin kapasiteetilla.
Lomautukset ovat koskeneet koko henkilökuntaa.
"Säilyttää Suomelle kriittiset yhteydet" – Finnair karsi lokakuun lentoja reippaalla kädellä
Nyt volyymiä haetaan koronakriisin menestyjistä – ruokakaupasta.
Marketin kautta tapahtuvalla kuluttajamyynnillä on saatu ensivaiheessa töitä noin kymmenelle hengelle.
Mikäli Tammiston Citymarketin kanssa tehtävä kokeilu osoittautuu toimivaksi, jakeluverkostoa voidaan laajentaa ja työntekijöitä kutsua laajemmin töihin.
– Työllistäminen on tässä pääasia, mutta tietenkin tästä pitää tulla myös kannattavaa liiketoimintaa, Nieminen toteaa.
Asiakkaille halutaan tarjota makumatkailua kotikeittiössä.
– Aterioissa on inspiroiduttu pohjoismaisista ja japanilaisista mauista ja sesongin raaka-aineista, kertoo tarjontaa japanilaisen kollegansa kanssa suunnitellut tuotekehityspäällikkö Juha Stenholm Finnair Kitchenistä.
Maanantaista torstaihin on saatavilla yksinkertaisemmat ateriat ja perjantaista sunnuntaihin isompi kokonaisuus alku- ja pääruokia viinisuosituksineen.
Menu vaihtuu kahden viikon välein.
Finnair joutuu vähentämään noin 1000 työpaikkaa – "Lentoliikenteen historian syvin kriisi"
Tammiston K-Citymarketin kauppias Kimmo Sivonen sanoo innostuneensa Finnairin yhteydenotosta.
– Tässä yhdistyvät työllistämisen vuoksi vastuullisuus ja aterioiden laadukkaat raaka-aineet, Sivonen sanoo.
Tammiston kauppiaalle Finnair Kitchenin annokset ovat lähiruokaa annosten tullessa muutaman kilometrin päässä sijaitsevasta keittiöstä.
Sivonen on ollut mukana suunnittelemassa kuluttajamyyntiin sopivia tuotepakkauksia ja pohtimassa annosten esillepanoa myymälässä.
– Uskomme, että voimme myydä useampia satoja annoksia päivässä.
Ruokakauppa on ollut niitä aloja, joiden myynti on kasvanut koronakriisin vuoksi. Ruokakaupasta on tullut haluttu yhteistyökumppani.
Tammiston K-Citymarketin valikoimaan kuuluu yhdeksän eri ravintolan valmisannoksia. Seitsemän jälleenmyyntisopimusta on syntynyt koronakriisin aikana.
Kauppiaan mukaan ravintola-annosten myynti ei ole syönyt muiden valmisruokien myyntiä.
Kulunut vuosi on ollut jatkuvaa uuden kehittelyä ruokakauppiaalle.
– Enpä olisi uskonut vuosi sitten, että teen yhteistyötä Finnairin kanssa, Sivonen naurahtaa.
Ensin Jätkäsaari, nyt Kalasatama – Wolt avaa jo toisen verkkoruokakaupan Helsinkiin
Mainos: Primehotels Oy
Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.
Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.