Finnairilta uusi aluevaltaus: Lentokoneruokaa saa pian marketista – "Uskon, että voimme myydä satoja annoksia päivässä"

Koronakriisi: Matkustajakadosta kärsivä yritys tuo tuotteensa Citymarketiin.

K-Citymarketin kauppias Kimmo Sivonen, Finnair Kitchenin toiminnoista vastaava johtaja Marika Nieminen ja tuotekehityspäällikkö Juha Stenholm ovat uuden edessä. Marjo J. Rämö

Marjo Rämö

Lentomatkustajien aterioita valmistava Finnair Kitchen tekee koronakriisin pakottamana uuden aluevaltauksen.

Yrityksen valmistamia Taste of Finnair -valmisruokia aletaan myydä kuluttajille torstaista alkaen Vantaan Tammiston K-Citymarketissa.

Pääasiassa busines-luokan aterioita valmistava yritys on kehittänyt alkusyksystä kuluttajamyyntiin soveltuvia, laadukkaista raaka-aineista koottuja mikrovalmiita aterioita.

Tarjolla on muun muassa nieriää ja kantarellirisottoa sekä teryaki-härkää.

Noin kymmenen euron hintainen annos sopii esimerkiksi etätyöläisen lounaaksi, kertoo Finnair Kitchenin toiminnoista vastaava johtaja Marika Nieminen.

Finnair Kitchen on lentoaseman vieressä sijaitseva yritys, joka työllisti ennen koronan tuomia matkustusrajoituksia noin 500 henkeä. Henkilöstöstä noin puolet työskenteli ateriavalmistuksen parissa.

Enpä olisi uskonut, että teen yhteistyötä Finnairin kanssa.

– Parhaimman sesongin aikana valmistimme noin 14 000 annoskomponenttia päivässä, kertoo Nieminen.

Yrityksen asiakkaina ovat Finnairin lisäksi useat muut lentoyhtiöt.

Finnair lopettaa lennot viidelle maakuntakentälle ensi keväänä – tulevana talvena lennetään vielä joitakin vuoroja viikossa

Lentomatkustamisen hiivuttua kevään matkustusrajoitusten vuoksi Finnair Kitchen on toiminut noin 10–15 prosentin kapasiteetilla.

Lomautukset ovat koskeneet koko henkilökuntaa.

"Säilyttää Suomelle kriittiset yhteydet" – Finnair karsi lokakuun lentoja reippaalla kädellä

Nyt volyymiä haetaan koronakriisin menestyjistä – ruokakaupasta.

Marketin kautta tapahtuvalla kuluttajamyynnillä on saatu ensivaiheessa töitä noin kymmenelle hengelle.

Mikäli Tammiston Citymarketin kanssa tehtävä kokeilu osoittautuu toimivaksi, jakeluverkostoa voidaan laajentaa ja työntekijöitä kutsua laajemmin töihin.

– Työllistäminen on tässä pääasia, mutta tietenkin tästä pitää tulla myös kannattavaa liiketoimintaa, Nieminen toteaa.

Ateriat myydään yhden hengen annoksina.

Asiakkaille halutaan tarjota makumatkailua kotikeittiössä.

– Aterioissa on inspiroiduttu pohjoismaisista ja japanilaisista mauista ja sesongin raaka-aineista, kertoo tarjontaa japanilaisen kollegansa kanssa suunnitellut tuotekehityspäällikkö Juha Stenholm Finnair Kitchenistä.

Maanantaista torstaihin on saatavilla yksinkertaisemmat ateriat ja perjantaista sunnuntaihin isompi kokonaisuus alku- ja pääruokia viinisuosituksineen.

Menu vaihtuu kahden viikon välein.

Finnair joutuu vähentämään noin 1000 työpaikkaa – "Lentoliikenteen historian syvin kriisi"

Tammiston K-Citymarketin kauppias Kimmo Sivonen sanoo innostuneensa Finnairin yhteydenotosta.

– Tässä yhdistyvät työllistämisen vuoksi vastuullisuus ja aterioiden laadukkaat raaka-aineet, Sivonen sanoo.

Tammiston kauppiaalle Finnair Kitchenin annokset ovat lähiruokaa annosten tullessa muutaman kilometrin päässä sijaitsevasta keittiöstä.

Sivonen on ollut mukana suunnittelemassa kuluttajamyyntiin sopivia tuotepakkauksia ja pohtimassa annosten esillepanoa myymälässä.

– Uskomme, että voimme myydä useampia satoja annoksia päivässä.

Ruokakauppa on ollut niitä aloja, joiden myynti on kasvanut koronakriisin vuoksi. Ruokakaupasta on tullut haluttu yhteistyökumppani.

Tammiston K-Citymarketin valikoimaan kuuluu yhdeksän eri ravintolan valmisannoksia. Seitsemän jälleenmyyntisopimusta on syntynyt koronakriisin aikana.

Kauppiaan mukaan ravintola-annosten myynti ei ole syönyt muiden valmisruokien myyntiä.

Kulunut vuosi on ollut jatkuvaa uuden kehittelyä ruokakauppiaalle.

– Enpä olisi uskonut vuosi sitten, että teen yhteistyötä Finnairin kanssa, Sivonen naurahtaa.

Kuva: Robotti vie nyt annoksia 35-kerroksiseen torniin – pärjää hississä yksin, mutta tarvitsee ihmiskäsiä ovien avaamiseen

Mikä yritys?

Finnair Kitchen

Ennen koronakriisiä Finnair Kitchen valmisti yli kaksi miljoonaa lämmintä ja kylmää ateriaa vuodessa.

Kovimman sesongin aikana yritys valmisti noin 14 000 annoskomponenttia päivässä.

Finnairin lisäksi lentoateriapalveluita toimitetaan muille Helsingissä reitti- ja liikelentoja sekä rahtiliikennettä operoiville lentoyhtiöille.

Lentoateriapalveluiden ohella yritys hallinnoi lentomyynnin ja -palveluiden logistiikkaa.

Yrityksessä toimii noin 500 työntekijää, joista noin puolet työskentelee ateriavalmistuksessa.

Siwan paikalle helsinkiläistalon kivijalkaan avautui Viro-kauppa, joka on jopa Suomen suurin – näitä asiakkaat ostavat eniten

Ensin Jätkäsaari, nyt Kalasatama – Wolt avaa jo toisen verkkoruokakaupan Helsinkiin

"Ajattelin, että en enää tule" – Stockan Herkun myynti oli kova paikka myös asiakkaille: Näin kauppajohtaja kommentoi ahdinkoa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut