Kuvat: Laajasalon järkäle nielaisee leikkipuiston, koirapuiston, pururataa, pallokenttiä... – Kaupunki: "Toiminnoille etsitään uudet sijainnit"

Kruunuratikka: Laajasaloon rakennetaan hybridikortteli, jollaista ei ole aikaisemmin nähty. Ratikkavarikon yläpuolelle on tulossa leikkipuisto ja asuntoja.

Havainnevassa näkymä Reposalmentieltä. Laajasaloon suunniteltu ratikkavarikko sijaitsee maan alla. Päällä on asuntoja ja liiketilaa. Sigge Arkkitehdit

Sanna Jompero-Lahokoski

Laajasalon ratikkakorttelin suunnitelmat ovat loppusuoralla.

Asukkaiden vastustustakin herättäneen ratikkakorttelin kaavamuutos on parhaillaan kaupunginhallituksen pöydällä. Kaupungin ylimpään päättävään elimeen eli kaupunginvaltuustoon asia on menossa vielä tämän vuoden aikana.

Laajasalon liikuntapuiston kupeessa rakennettavan korttelin merkitys on kaupunkiympäristön toimialan tiimipäällikkö Anu Kuutin mukaan Helsingille suuri, koska se toimii tulevan Kruunusillat-pikaratikkaverkoston huolto- ja säilytysvarikkona ja sellainen kuumeisesti tarvitaan.

– Uusien pikaraitioteiden käyttöön tarvitaan uutta raitiovaunukalustoa, jotka tarvitsevat säilytys- ja huoltovarikkotilat. Nykyiset tilat eivät riitä uusien raitioteiden tarpeisiin eivätkä ole sellaisenaan edes soveltuvia rakenteellisen kuntonsa tai osittain laitemitoitusten osalta.

Näkymä ratikkakortteliin Laajasalon liikuntapuistosta. Sigge Arkkitehdit

Pikaratikka alkaa Helsingissä kulkea vuonna 2026, kun Kruunuvuorenrannan ratikka- ja kevyen liikenteen silta keskustasta Yliskylään valmistuu. Kyseessä on Suomen ensimmäinen raitiovaunuvarikon ja asumisen yhdistävä hybridi.

Korttelin rakentaminen on aiheuttanut paljon myös vastustusta asukkaissa. Vastustajat ovat olleet huolissaan korttelin sijoittumisesta virkistysalueelle sekä koulusta ja uimarannan luontoympäristöstä. Kuutin mukaan kortteli ei merkittävästi vaikuta alueen luontoarvoihin.

– Ratikkakortteli sijoittuu alueelle, jossa on nykyään osa pururataa, koirapuisto, rantalentopallokenttiä sekä lasten leikkipuisto. Näille toiminnoille tullaan esittämään uudet sijainnit lähialueelta.

Lasten leikkipuisto on suunniteltu rakennettavaksi varikon päälle tulevalle, yleiseen käyttöön tarkoitetulle pihakannelle.

Ilmakuva. Näin seitsemän asuinkorttelia ja maan alla oleva varikko istuvat Laajasalon katukuvaan. Sigge Arkkitehdit

Suomen ensimmäisen hybridiraitiovaunuvarikon on tarkoitus valmistua Reposalmentiwn varteen Laajasaloon vuonna 2025. Varikon rakentaminen alkaa kaksi vuotta aikaisemmin.

Kortteliin on tulossa seitsemän viisikulmaista erikorkuista asuinkorttelia. Asuntokerrosalaa on tulossa 42 900 ja liiketilaa 1 200 kerrosneliömetriä. Asuntoja kortteleihin on tulossa noin 550 ja koko alueelle lähemmäs tuhat asukasta. Osassa asunnoista on merinäköala.

Korttelin konseptikilpailun voitti Anttinen Oiva Arkkitehdit ehdotuksellaan Scapes. Toimisto on jatkanut varikon suunnittelua. Asuntojen jatkosuunnittelu on arkkitehtitoimisto Siggen käsialaa. Asuntotonttien rakentamisesta vastaa Lehto Asunnot.

Pihakannen keskiosa on kaikille avointa puistoa. Kannen alle sijoittuvat raitiotievarikon huolto- ja säilytystilat sekä parkkipaikkoja.

Ratikkakortteli

Suomen ensimmäinen hybridikortteli yhdistää asumisen ja ratikat

Reposalmentien varteen Laajasaloon rakennetaan Suomen ensimmäinen hybridikortteli.

Korttelin maan päälle on tulossa asuntoja, liiketilaa ja leikkipuisto.

Maan alle rakennetaan Kruunusillat-pikaratikkaverkoston huolto- ja säilytysvarikko ja parkkipaikkoja.

Asuntoja on tulossa 550. Asukkaita noin 1 000.

Ratikkavarikon rakentaminen on tarkoitus alkaa vuonna 2023.

Asuntojen rakentaminen alkaa ratikkavarikon valmistuttua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.