HSL-sovellus takkuili ja kuormittui, vaikka matkustajia on yhä vähemmän kuin normaalisti – ”Laajoja ja pitkäkestoisia häiriötä on harvoin"

Matkaliput: HSL-sovelluksen käyttäjämäärä on noussut lähes normaalitasolle eli noin 600 000–700 000 eri käyttäjään.

HSL-sovelluksessa on myös reittiopas. HSL
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

HSL-sovelluksessa oli viime viikolla häiriöitä, joiden vuoksi osa matkustajista joutui turvautumaan kertalipun ostoon, vaikka oli ostanut puhelinsovellukseen kausilipun.

Asiasta jätettiin kitkerää palautetta HSL:n sosiaalisen median kanaviin.

– Käyttäjälle tämä on ihan kohtuutonta, kun aamulla pysäkillä valkenee, ettei sovellus taaskaan toimi, eräs kritisoi HSL:n Facebook-sivulla.

Moni siirtyi käyttämään HSL-sovellusta sen jälkeen, kun matkakortin lataamiseen tuli palvelumaksu. Matkakorttia voi nykyään ladata ilman eri maksua vain HSL:n omissa palvelupisteissä sekä automaateilla.

HSL-sovelluksella voi taas ostaa lippuja

HSL rauhoittelee, että häiriön aikana ostetut kertaliput tullaan korvaamaan.

– HSL-sovelluksen häiriöt alkoivat viime viikon torstaina noin klo 12. Häiriön vuoksi osa asiakkaista ei pystynyt ostamaan lippuja. Häiriö kesti noin 24 tuntia. Tämän häiriön jälkeen on ilmennyt yksi lyhyempi häiriö viime sunnuntaina, mutta se ei liittynyt näihin laajempiin ongelmiin, kertoo Helsingin Uutisille Timo Kiiveri, HSL-sovelluksen konseptin omistaja.

Häiriöissä oli kyse suurista tietomääristä sekä useiden sattumusten summasta.

Kiiverin mukaan laajoja, pitkäkestoisia ja suuria asiakasmääriä koskevia häiriöitä on sovelluksessa vain harvoin.

– Tämän vuoden aikana näitä on ollut nyt kaksi kertaa: syyskuussa ja lokakuussa.

"Emme voi HSL:ssä vaikuttaa pankkien ratkaisuihin" – turvallisuusvaateista lisäkoukeroita HSL:n matkalipun ostoon

Viimeviikkoisen häiriön kerrottiin johtuvan sovelluksen taustapalvelimen kuormittumisesta, miten järjestelmä kuormittuu tilanteessa, jossa käyttöä on koronatilanteen takia tavallista vähemmän?

– Matkustajamäärät ovat edelleen alhaisemmalla tasolla kuin ennen koronaa, mutta HSL-sovelluksen käyttäjämäärä on noussut lähes normaalitasolle eli noin 600 000–700 000 eri käyttäjään kuukaudessa. Tietoa liikkuu siis valtavat määrät, vastaa Kiiveri.

–  Viime viikon häiriöissä oli kyse suurista tietomääristä sekä useiden eri sattumusten summasta, jossa HSL-sovellus oli yhtenä osapuolena. Teemme nyt ehdottomasti parannuksia, jotta vastaava tilanne ei toistuisi. Pahoittelen vilpittömästi häiriöistä aiheutuneita ongelmia, Kiiveri jatkaa.

Onko korvaushakemuksia 8.–9. lokakuussa hankituista ns. ylimääräisistä matkalipuista tullut jo HSL:ään ja kuinka paljon?

– Hakemuksia on tullut toistaiseksi hyvin maltillisesti, Kiiveri kertoo.

Mobiilikausilippujen myynti nousi ohi matkakortin – HSL-pomo tietää syyn suosion taustalla

HSL sulkee verkkokauppansa – "Myynti on ollut vähäistä"

HSL:n asiakkaat raivostuivat: Vapaavalintainen kausilipun kesto poistuu, kun HSL yhdenmukaistaa kortin ja sovelluksen lippuvalikoiman – "Kehitys kulkee tässä vahvasti väärään suuntaan"

HSL pyörsi kiukkua aiheuttaneen päätöksensä – Näin saat kausilipustasi sittenkin hyvitystä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.