Pääkirjoitus: Pääkaupunkiseudun liikennevirroista on saatava tarkempaa tietoa nopeammin

Helsingin Uutisten päätoimittaja Karri Kannala. Johanna Erjonsalo

Helsinkiläisten työssäkäyntialue on laajentunut länsimetron ja vyöhykeuudistusten myötä Espoon puolelle. Länsimetro otettiin käyttöön kolme vuotta sitten. Kuntarajojen ylittäminen muuttui edullisemmaksi viime vuoden keväänä. (HU 14.10.2020)

Moni sanoo, että voisi länsimetron myötä harkita työpaikkaa Espoosta, tai onkin siirtynyt sinne töihin. Esimerkiksi Oulusta Lauttasaareen 2019 muuttanut Jarmo Pohjola sai töitä Espoon Otaniemestä, mutta halusi silti muuttaa Helsinkiin. Länsimetro vaikutti asuinalueen valintaan.

HSL:n tilastoista selviää, että vyöhykeuudistus lisäsi joukkoliikenteellä liikkumista yli kuntarajojen. "Uudistuksen seurauksena liikkuminen metrolla Espoon ja Helsingin välillä vilkastui selvästi", HSL:n ryhmäpäällikkö Marko Vihervuori kertoi.

Esimerkiksi Hanasaaressa olevan laskentapisteen tulokset osoittavat, että henkilö- ja pakettiautoliikenteen vähentyneen erityisesti länsimetron käynnistyttyä marraskuussa 2017. Liikennemäärät ovat siitä kaksi vuotta eteenpäin laskeneet. "Vyöhykeuudistuksella ei ollut sinne heti vaikutuksia, mutta kuitenkin tapahtui voimakas lisäys Itä-Espoon joukkoliikenteen matkustajamäärissä, esimerkiksi Espoon metroasemilla oli heti noin kymmenen prosenttia enemmän käyttöä", Vihervuori totesi.

Ajantasaista selvitystä länsimetron vaikutuksesta työmatkaliikenteeseen kuntarajojen yli ei kuitenkaan HSL:llä ole. Se on kuitenkin varmaa, että länsimetron myötä työpaikat Otaniemi-Keilaniemi-Tapiola -akselilla ovat lisääntyneet.

Samaan aikaan Espoon kunnallisverotuotot eivät kuitenkaan ole indikoineet kasvua. Tästä syystä Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä pitää todennäköisenä työmatkaliikenteen lisääntymistä Helsingistä Espooseen.

Tarkkoja ja ajantasaisia lukuja pendelöinnistä tai länsimetron vaikutuksista on haastavaa saada. Useat tiedot ovat vuosia vanhoja.

Länsimetro ja muut mittavat liikennehankkeet muuttavat asukkaiden liikennevirtoja merkittävästi. On kestämätöntä, että liikenneinfraan tehtyjen isojen investointien vaikutuksia ei kyetä seuraamaan tarkemmin. Asiaan on saatava parannusta, jotta esimerkiksi tulevaisuuden jättihankkeet, kuten Raidejokeri, voidaan hyödyntää maksimaalisesti ja samalla turhat harmit välttää.

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen järjestämisestä vastaava Helsingin seudun liikenne (HSL) kerää parhaillaan tietoa asukkaiden liikkumisesta kyselyllä. Kyselyn lisäksi tarvitaan tilastoihin perustuvaa ajankohtaista faktatietoa.

Karri Kannala

karri.kannala@media.fi

Päätoimittaja, paikallisjohtaja

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.