1960-luvun huoltoasema remonttiin Ruskeasuolla – ruokalistakin uudistuu mutta maltilla: "Kotiruokaa ja joitain erikoisuuksia"

Huoltoasema: 1960-lukulainen ilme paistaa vastaisuudessakin Mannerheimintielle, vaikka Teboil uudistetaankin.

Mannerheimintien ja Koroistentien kulmauksen Teboil uudistuu. Kenttä ja sen polttoainesäiliöt ovat kaivettu jo ylös. Kahvila ja myymälä sekä huolto ja pesula ovat auki vielä viikon päästä sunnuntaina 25. lokakuuta.

Ruskeasuon huoltoasema on perustettu alunperin 1960-luvun alussa. Nykyisen entistäkin 1960-lukulaisemman ja modernin ilmeensä se sai 1995, kun laajat valoisat ikkunat avautuivat pohjoiseen.

Alkuperäisen arkkitehdin nimi ei ole tiedossa. Helsingin kaupunginmuseon kuvapankista löytyy yksi otos vuodelta 1987, johon ovat sattuneet myös risteyksessä sijainnut puhelinkoppi ja lankarullamallinen virvokekioski. Kangasalan Mobilia-automuseossa voi piillä jotain kuvia lisää.

Nykyisellä omistajaperheellä asema on ollut vuodesta 1991. Isä aloitti, ja pojat Jyri ja Marko Vikkelä jatkavat.

Heillä on paikan liiketoiminta. Rakennuksen omistaa Teboil ja tonttimaan Helsingin kaupunki.

– Remontti piti aloittaa heinäkuussa, mutta sen alku viivästyi. Tämä on ehkä parempi ajoitus, sanovat Vikkelät koronan toisen aallon ollessa tuloillaan.

Valmista pitäisi tulla niin, että sisätilat ja huoltopalvelut ovat auki joulukuun alussa ja mittarikenttä viimeistään joulukuun puolivälissä.

Sisustuksen mallia he ovat käyneet katsomassa Tammiston Teboililla. Mittarikentästä tulee samankaltainen kuin Teboil Itäväylällä. Vanhat bensapumput ja niiden järjestys olivat jääneet ajastaan jälkeen.

– Kyse ei ole mistään ketjun kertarysäyksestä, vaan muutokset ovat jatkuva prosessi, aluepäällikkö Mari Koivunen huomauttaa.

Sekä Vikkelät että Koivunen kertovat myös ruokalistan uudistuvan, kotiruoka on kuitenkin tärkein.

– Kotiruokaa, mutta jotain erikoisuuksia, myös autoon mukaan otettavaa. Salaattipöytään panostetaan. Pizzaa ei Ruskeasuon Teboilille tule. Nykymaailmassa on pakolliset hampurilaiset ja lisäksi hodareita, Koivunen luonnehtii samalla koko ketjun ruokapolitiikkaa.

Miten korona on kohdellut valtakunnallista ketjua, siitä on liikennepaikkapäällikkö Tapio Turpelan mukaan vaikea tehdä yhtä yhteenvetoa.

– Isojen liikenneväylien pysähdyspaikat menettivät, mutta toisaalta kotimaan matkailu lisääntyi, hän sanoo.

– Asiakaspaikkojen rajoitus vähensi lounasvieraiden määrää. Toisaalta ulosmyynti lisääntyi. Jollain asemilla ruokaa on tuotu parkkiruutuun, jos asiakas ei ole halunnut tulla sisään, Koivunen kuvaa.

Ruskeasuon Teboil on ollut perinteisesti taksikuskien, työmiesten ja poliisien suosima. Vikkelät muistavat hyvin vielä ajan, jolloin piti olla kaksi erillistä sisäänkäyntiä, koska myymälöiden aukioloa oli rajoitettu aukiololailla. Kahvila sen sijaan palveli myös yön kulkijoita kellon ympäri.

Paikallisten lisäksi Teboilin ovat löytäneet autoharrastajat, joiden kesäillan kokoontumisiin tullaan Ruskeasuolle.

Nyt Vikkelöitä mietityttää tuleva ratikkahalli, ratikkatyömaa ja risteyksen lopulliset liikennejärjestelyt.

– Voidaanko autoilu kieltää Koroistentielle, joka on ollut pääväylä Ruskeasuolle?

Se on myös ajoväylä huoltoasemalle.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut