Kuluttajaneuvontaan tulvii kiihtyvällä tahdilla yhteydenottoja Kasbono-yrityksen lähettämistä epäselvistä perintäkirjeistä. Syksyn aikana kirjeitä on kertynyt jo yli neljäsataa, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV).
Kasbonolla ei ole lupaa lähettää perintäkirjeitä, sillä aluehallintovirasto (avi) hylkäsi sen hakemuksen perintätoiminnan harjoittajien rekisteriin. Lain mukaan vapaaehtoista velan perintää saa harjoittaa, eli esimerkiksi lähettää maksuvaatimuksia, vain avin rekisteriin hyväksymä toimija.
Kasbono ilmoitti avin päätöksen jälkeen lopettavansa vapaaehtoisen perinnän, mutta jatkavansa oikeudellista perintää eli perintää tuomioistuimen tai ulosoton kautta. Oikeudellinen perintä ei vaadi rekisteröintiä.
Kuluttajaneuvontaan yhteyttä ottaneet ovat saaneet Kasbonolta kirjeen, jossa yritys on ilmoittanut ostaneensa henkilön kauan sitten syntyneen velan alkuperäiseltä velkojalta.
Osassa kirjeistä Kasbono vaatii vain velan aiemmasta perinnästä aiheutuneita perintäkuluja eikä varsinaista alkuperäistä velkaa. Monet kirjeiden saajista kuitenkin pitävät kirjeen vaatimuksia perusteettomina tai epäselvinä.
KKV:n mukaan Kasbonon lähettämistä kirjeistä on voinut saada käsityksen, että kyse olisi oikeudellisesta perinnästä tai sen kuluista, vaikka kyseessä on ollut vapaaehtoinen perintä.
Aluehallintovirasto kertoi jo elokuussa saaneensa lukuisia tiedusteluita Kasbonon epäselvistä perintäkirjeistä. Tuolloin myös KKV antoi ohjeita näitä kirjeitä saaneille.
Nyt KKV on päivittänyt ohjeet. Lue ohjeet tämän jutun faktalaatikosta tai pidempänä versiona KKV:n tiedotteesta.