Suomen kymmenen maineikkaimman yrityksen joukossa on ennätysmäärä vähittäiskaupan ja elintarvikealan yrityksiä. Suurimman nousun mainepisteissä teki kolmanneksi kivunnut Fazer. Kärkipaikkaa pitää jo kolmatta vuotta peräkkäin metsäkoneyhtiö Ponsse, kertoo tutkimusyhtiö T-Media Luottamus&Maine-tutkimus 2020:n lopputulemasta.
K-ryhmä nousi maineessaan yritysten kärkikymmenikköön ensimmäistä kertaa ja S-ryhmä palasi Suomen maineikkaimpien yritysten listalle vuoden tauon jälkeen. Viime vuonna kärkikymmenikössä nähtiin vain yksi vähittäiskauppa, Lidl, joka ei mahtunut enää tänä vuonna maineikkaimpien yritysten listalle.
Kärkikymmenikköön nousi ensimmäistä kertaa myös Ikea.
– Elintarvike- ja kaupan alan toimijat joutuivat pandemian räjähtäessä stressitestiin. Kyseiset alat muodostavat yhdessä arvoketjun, joiden varassa ihmiset elävät. Erityisesti tämä ketju kuormittui yhteiskunnan sulkeutuessa, kommentoi T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti tutkimustulosta.
– Näin nopea muutos toimintaympäristössä oli näille toimijoille maineen kannalta sekä uhka, että mahdollisuus. Kysymys ei ole tässä tilanteessa mistään mainetempusta, vaan absoluuttisesta suorituskyvystä, joka yrityksistä tiukan paikan tullen löytyi. Jos tarjonnasta olisi ollut pulaa tai kaupoista olisi tullut koronalinkoja, niin tilanne olisi varmasti erilainen. Nyt tavaraa riitti ja kaupoissa asioiminen koettiin turvalliseksi, Ruokolahti jatkaa.
Fazer nousi listalla kolmanneksi kiilaten ohi Koneen, joka on nyt siis neljännellä sijalla. Ponssen jälkeen kakkoseksi sijoittui peliyhtiö Supercell. Luottamus&Maine Q2/2020-tutkimukseen vastasi T-Median mukaan yhteensä 8 974 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 19 110 organisaatioarviota 11. kesäkuuta–2. elokuuta 2020.
Huonomaineisten listalle paluun tekivät vähittäiskaupoista Stockmann, Kärkkäinen ja H&M. Finanssialan organisaatioista Nordea ja Danske Bank puolestaan onnistuivat nostamaan itsensä pois kymmenen huonomaineisimman yrityksen listalta.