Taavi, 39, on ajanut 100 000 kilometriä Lintsin rakastetuimmassa laitteessa – Huvipuiston koronakesä oli karu mutta nyt katseet on kohdistettu jo ensi kauteen

Huvit: Linnanmäen huvipuisto aikoo kuoriutua 2021 entistä ehompana.

Jarrumies Taavi Mets on laskujensa mukaan matkustanut Vuoristoradassa 21 vuoden aikana noin satatuhatta kilometriä. Päivi Tuovinen
Jari Pietiläinen

Jari Pietiläinen

Jarrumies Taavi Mets, 39, ahkeroi kuluneenakin kesänä monen pojan unelmatyöpaikassa: Linnanmäen huvipuiston Vuoristoradassa.

Jo vuodesta 1999 lähtien jarrumiehenä toiminut Mets on matkustanut radalla pisimmälle kuin kukaan muu työssä olevista linnanmäkeläisistä.

– Joskus olen laskenut, että ehkä tuollaiset satatuhatta kierrosta olen elämäni aikana ajanut vuoristoradassa, Mets kertoo.

Yksi kierros on 960 metriä. Tulevana kesänä Mets voi juhlia sananmukaisesti työn merkeissä, sillä maineikas rata täyttää ensi heinäkuussa tasan 70 vuotta.

Niin Vuoristorata kuin muutkin laitteet käyvät päivittäin läpi tiukat tarkistustoimet.

– Jokainen laite ajetaan aamuisin läpi ja jos vikoja havaitaan, tietenkin niihin puututaan, kertoo Linnanmäen tekninen johtaja Anssi Tamminen.

Suunnittelimme koko kauden uusiksi neljä kertaa.

– Kerran vuodessa vuorossa on sitten perusteellisempi turvatarkastus. Silloin jokainen ruuvikin tutkitaan.

Toisinaan Lintsin laitteet joutuvat telakalle tavallista pidemmäksi aikaa. Näin kävi viime syksynä muun muassa Kieputtimelle.

– Kieputtimeen jouduttiin vaihtamaan moottori ja se on siksi ollut poissa käytöstä. Ensi kaudelle se palaa taas käyttöön, Tamminen lupaa.

Alle 40 prosenttiin normaalikaudesta pudonnut kävijämäärä vaikuttaa Linnanmäen kykyyn jakaa avustuksia – jäävätkö lapset ilman leirejä?

Nyt valtaosa huvipuiston laitteista on joko purettu tai laitettu jättikokoisten pressujen alle odottamaan uutta kesää.

Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin odottaa Rolle-pellen kanssa ensi kesästä parempaa kuin koronan kurittama kesä 2020 oli. Päivi Tuovinen

Kuluva vuosi on ollut koko Linnanmäellä varsinaista vuoristorataa: alkuvuonna nousua näyttänyt talousennuste vaihtui keväällä koronaepidemian vuoksi jyrkkään alamäkeen.

– Helmi–maaliskuussa meillä oli rekrytoinnit tehtynä ja perehdytyskoulutukset täydessä vauhdissa, mutta koronatilanne muutti kaiken, kertoo Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin.

– Jouduimme suunnittelemaan koko kauden uudelleen ainakin kolmeen, osin neljäänkin kertaan.

Lopulta huvipuisto pääsi avaamaan porttinsa vasta kesäkuun puolivälissä. Virustilanteen pahennuttua myös lokakuulle suunniteltu Valokarnevaali jouduttiin peruuttamaan.

Linnanmäki on viime vuosina ollut hurjassa nosteessa jo yksinomaan kävijämääriensä ansiosta.

– Viime vuonna kävijämäärä lisääntyi edellisvuoteen verrattuna reilu 10 prosenttia, mutta nyt tuo kasvu tyrehtyi koronan vuoksi, Adlivankin pahoittelee.

Alle puoleen romahtaneet kävijämäärät ja liikevaihdon kutistuminen sai Linnanmäen lomauttamaan 60 vakituista työntekijäänsä syksyllä kuukaudeksi.

– Ensi huvikaudelle jatkamme muun muassa kauhuteemaisen iik!week -tapahtuman suunnittelua ja lisäksi tuomme kesään paljon uusia oheistapahtumia, Adlivankin lupaa.

Näistä suunnitelmista Linnanmäki aikoo kertoa tarkemmin huhtikuussa.

Linnanmäen monet laitteet

Vuoristoradasta Taigaan saakka

Linnanmäen vanhin laite on 13.7.1951 käyttöön otettu Vuoristorata.

Vuoristoradassa on ajanut suuri määrä julkkiksia, muun muassa Madonna ja Urho Kekkonen.

Suosittuja klassikoita ovat Autorata ja Ketjukaruselli.

Viikinkilaiva täyttää ensi vuonna 40 vuotta, Rumpukaruselli 30 vuotta ja Vankkuripyörä 25 vuotta.

Yksi uusimmista laitteista on 2019 käyttöön otettu Taiga, joka tarjoaa kyytiä jopa 106 km/h.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut