Puhelinoperaattoreiden asiakastyytyväisyydessä ja asiakaspalveluiden jonotusajoissa on isot erot, selviää Kuluttaja-lehden puhelinliittymätestissä.
Testissä oli mukana 30 kuluttajille myytävää kuukausimaksullista puhelinliittymää: 9 Telialta, 8 DNA:lta, 7 Elisalta ja 6 Moilta. Testissä arvioitiin liittymien hinnastot, käyttöominaisuudet ja operaattoreiden asiakastyytyväisyys.
Testissä selvisi, että asiakastyytyväisyydessä on huomattavia eroja.
Tyytyväisimmät asiakkaat löytyivät Elisalta. Myös Telian asiakkaiden tyytyväisyys oli hyvällä tasolla. Testin jumboksi jäi DNA. Moin asiakastyytyväisyydestä ei ole saatavilla tietoja tai tiedot eivät ole vertailukelpoisia.
DNA:n asiakas joutuu asiakaspalveluun soittaessaan jonottamaan keskimäärin kolme kertaa niin kauan kuin Elisan. DNA:lla asiakas joutuu kuuntelemaan jonotusmusiikkia noin 4,5 minuuttia, kun puheluun Elisalla vastataan keskimäärin 1,5 minuutissa. Jonotusaika perustuu Liikenne- ja viestintäviraston tilastoon ja testissä oli mukaan viimeksi kuluneen 12 kuukauden keskiarvo.
Myös verkon asiakaspalvelussa on testin mukaan isot erot.
DNA:n chat-palvelu päivystää vain arkisin, Moin chatin kerrotaan palvelevan myös lauantaisin ”ruuhkahuippuina”.
Telia päivystää chatissa ja Facebookissa 24 tuntia vuorokaudessa. Moi ei palvele sosiaalisessa mediassa lainkaan.