Sanna Marin kuvautti itsensä Kalevala Korussa ilman rintaliivejä – mitä kohusta seurasi ja miten suomalaisella korutehtaalla nyt menee?

Kalevala Koru oli syyskuussa juuri saanut lanseerattua uudistetun Kalevala-brändinsä, jonka ympärillä riitti tohinaa

Sitten pääministeri Sanna Marin riisui rintaliivinsä ja poseerasi bleiserissään sekä Kalevala Korun vintagekorussa Trendi-lehden sivuilla. Siitä alkoi valtava mediahässäkkä. Media ulkomaita myöten alkoi kirjoitella Kalevala Korusta ja Marinista.

– Emme osanneet odottaa sitä valtavaa julkisuutta, joka tämän mukana tuli. Emme etukäteen edes tienneet, millainen juttu oli kyseessä. Se toi meille huimasti näkyvyyttä. Japanista asti tuli soitto, että asiakas haluaisi samanlaisen, sanoo toimitusjohtaja Kirsi Paakkari.

Jutun julkaisemisen jälkeen Kalevala Koru julkaisi artikkelista oman postauksen Facebook- ja Instagram-sivuillaan.

– Se oli instagramissa meidän kaikkien aikojen suosituin postauksemme ja tavoitti some-kanavissamme lähes 240 000 ihmistä, Paakkari toteaa.

Sanna Marin poseeraa ilman paitaa uudessa muotikuvassa – some riehaantui

Marinin käyttämä koru oli lainassa Kalevala Korun uniikkikorujen arkistosta, jonne se jälleen kuvausten jälkeen oltuaan hetken nähtävillä Keskuskadun uudessa liikkeessä.

Pääministeri Marinin synnyttämä koru-hässäkkä ei Paakkarin mukaan suoranaisesti vaikuttanut 83-vuotiaan koruyhtiön myyntiin, mutta toi sille tunnettuutta ja näkyvyyttä.

– Verkkokauppaan se toi trafiikkia hieman enemmän, mutta olemme erityisen ylpeinä mukana naisia voimaannuttavissa keskusteluissa.

Entä miten suomalaisella korutehtaalla tänä päivänä menee?

– Koko toimiala ei ole kasvanut kymmeneen vuoteen. Kilpailu on kovaa. Me kuitenkin uskomme vahvaan tarinaamme, sanoo viime vuoden alussa toimitusjohtajaksi tullut Paakkari.

Viime vuoden maaliskuussa päättyneellä tilikaudella liiketulos oli yli kaksi miljoona euroa tappiollinen. Yhtiö joutui muuttamaan strategiaansa, karsi jälleenmyyjiään ja panosti verkkokauppaan.

Ulkoisesti korutehtaalla näyttää menevän hyvin. Syyskuussa uuden brändin lanseerauksen lisäksi Keskuskadulla avattiin uusi liike. Pohjoisesplanadin liike suljettiin. Keskiviikkona Konalassa avataan tehtaan yhteyteen Outlet-myymälä. Liike korvaa vuonna 2018 Pitäjänmäellä suljetun tehtaanmyymälän.

– Ensin ajattelimme, että emme tarvitse tehtaanmyymälää, mutta keväällä kesken koronan päätimme, että sellainen tarvitaan. Haluamme tehdä suomalaisen työn näkyväksi, sanoo Paakkari osoittaen tehtaan ja myymälän välistä lasiseinää, josta näkee tehtaaseen.

Lasin toisella puolella avautuu näkymän Seppien saliin eli saliin, jossa työskentelee lähes 30 kultaseppää. Tehtaalla on robottilinjoja ja osia tuotannosta on automatisoitu. Silti myös käsityötä tarvitaan.

– Tämä on sekoitus käsityötä ja automatiikkaa. Emme pärjäisi, jos työ olisi pelkästään käsityötä, Paakkari toteaa.

Alkutuotannosta koruaihio siirtyy valamisen tai prässäämisen jälkeen kultasepälle.

– Yhden korun matka alkutuotannosta myyntiin kestää keskimäärin kaksi viikkoa, kertoo brändimarkkinointipäällikkö Lina Leden.

Tehtaalla on noin 60 työntekijää.

Talossa 27 vuotta ollut kultaseppä Hannu Onkalo juottaa 1970-luvulta asti tuotannossa ollutta, Star Wars -elokuvassakin nähtyä Planetaariset laaksot -kaulakorun laattamaisia osia toisiinsa. Uusien rinnalla vanhat mallitkin ovat säilyttäneet suosionsa.

– Näitä tehdään edelleen viikoittain.

Tehtaan yhteydessä tällä viikolla avattavassa tehtaanmyymälässä on tarkoitus myydä ensi kertaa myös kakkoslaatuisia koruja.

Korjattukin sote-esitys on Helsingille ja Uudellemaalle turmiollinen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut