Asiakkaita 0 euron lahjoilla sumuttavalle ravintolisämyyjälle 100 000 euron sakot – kuluttaja-asiamies: "Tilausansat ovat alalla yleisiä"

Ilmaisen lahjan tilanneet saavat usein huomata sitoutuneensa maksulliseen kestotilaukseen. Kuvituskuva.

Crista Lassfolk-Feodoroff

Harhaanjohtava markkinointi ja tilausansat ovat luontaistuotealan kestopulma, tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV. Samalla se ilmoittaa, että kuluttaja-asiamies hakee maksuun alan toimijana tunnetulle NaturaMed Pharmalle määrättyä 100 000 euron uhkasakkoa.

Lisäksi virasto hakee yritykselle markkinaoikeuden vahvistamaa kieltoa ja uutta 150 000 euron uhkasakkoa.

NaturaMed Pharma on systemaattisesti markkinoinut ravintolisiään ilmaisten lahjojen ja tuotenäytteiden varjolla, vaikka tosiasiassa kyseessä on ollut maksullinen kestotilaus.

Kuluttaja-asiamies antoi jo vuonna 2010 norjalaisvalmisteisia ravintolisiä kaupittelevalle NaturaMed Pharmalle kiellon harhaanjohtavasta markkinoinnista.

KKV:n mukaan yritys ei ole kiellosta piitannut, vaan se on jatkanut toimintaansa entiseen malliin.

NaturaMed Pharma on jakanut vielä kuluvan vuoden aikana aikakauslehtien välissä osoitteettomia kirjeitä, joissa se kutsuu vastaanottamaan lahjakellon ja ravintolisäpaketin 0 euron hintaan. Vasta monisivuisen mainoskirjeen yhteydessä olevasta vastauskortista käy ilmi, ettei lahjaa tai tuotteita voi tilata ilman, että samalla sitoutuu kestotilaukseen.

Tieto kestotilauksesta on printattu huomattavan pienellä tekstillä.

– Tällaiset tilausansat ovat yleisiä luontaistuotteiden markkinoinnissa. NaturaMed Pharma ei ole ainoa tällaista markkinointia käyttävä luontaistuoteyritys, vaan harhaanjohtavat markkinointikäytännöt vaikuttaisivat olevan alan kesto-ongelma, KKV tiedottaa.

Virastoon tulleiden yhteydenottojen perusteella sumutuksen kohteeksi joutuvat yleisimmin ikäihmiset.

– Tässä käytetään hyväksi kuluttajien tunnettuja käyttäytymisvinoumia. Huomio ankkuroituu markkinoinnissa harhaanjohtavasti korostettuun etuun, ja ostopäätös tehdään tämän perusteella, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen kertoo viraston tiedotteessa.

Hän korostaa, että lain mukaan kaikessa etämyynnissä on kerrottava selkeästi tilauksen sisältö ja kokonaishinta sekä tieto peruutusoikeudesta.

Lue lisää: Luontaistuotteiden ja ravintolisien myyjillä valtavasti puutteita hintamerkinnöissä

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut