Uusi kirja paljastaa: Suomalaisen ketjuravintolan tarjoilijoille opetettiin hämmentäviä sääntöjä 1980-luvulla – erityishuomio 20–30-vuotiaissa naisissa

Martinan mainos 1980-luvulta.
Sakari Nupponen

Sakari Nupponen

Kuka muistaa? Varmaan moni ja vieläkin kuvittelee, että se oli totta. Karmea sääntö-Suomi.

Ravintola oli todellakin paikka, jota säänneltiin jyrkästi. Sanottiin, että Alko määrää sitä ja tätä. Osa määräyksistä oli täyttä hölynpölyä. Ravintoloiden itse keksimiä.

Siksi 1980-luvulla perustetun Martina-ketjun ohjeet, jotka nyt on tuotu julkisuuteen, tuntuvat samaan aikaan aivan huimilta ja hullunkurisilta. Ohjeistukset on julkaistu viime viikolla ilmestyneessä Pitkää, pizzaa ja poutapilviä . Ekan hotelli- ja ravintolatoiminta 1983-1989 -kirjassa. (Rosebud Books 2020).

Lapset asiakkaina -kohdassa opastettiin:

Ota ensimmäiseksi huomioon lapset: ”Mikäs sun nuken nimi on”.

Pyri vapauttamaan vanhemmat jännityksestä.

Lapsilla on lupa touhuta.

Ravintolakonseptin ulkoisia seikkoja olivat punavalkoruutuiset pöytäliinat ja tiffanylamput, leikkinurkkaus sekä runsas rekvisiitta ja italialainen musiikki.

Tuohon aikaan korostettiin vielä, että jokaisessa pöydässä tulee olla oma tuhkakuppi.

Henkilökunnalla tuli olla musta hame (miehillä housut!).

Olut, pizza, valkoviini ja pastat olivat ketjun tärkeimmät tuotteet, mutta ohjeistuksessa otettiin huomioon erikoistuotteet ja alueellinen osaaminen, kuten poronkäristys, kalakukko, mustamakkara ja sahti.

Muistatko legendaarisen Martinan? – Jättimäisestä ravintolaketjusta on jäljellä enää vain rippeet, Burger King jatkaa perinnettä

Näitä neuvoja kirjattiin ja opetettiin asiakirjojen mukaan E-instituutissa ja Martina-instituutissa vuosina 1985 ja 1988. Kohderyhmän tavoitelluin asiakas oli 20-30-vuotias nainen, joka kuului tai pyrki aktiivisesti sosiaaliseen keskiluokkaan, suhtautui luontevasti alkoholin käyttöön ja halusi tulla huomioiduksi yksilönä.

Sallittiin sormin syöminen, dippaus ja se, että pizzaa voi syödä pitkään.

Ei ollut siis hoppua poistaa asiakas.

Työntekijöitä neuvottiin ottamaan katsekontaktia asiakkaisiin ja välttämään ”kulissien takaista toimintaa”.

Tavoitteena oli myydä ruokaa puolet liikevaihdosta.

Päätuotteemme, jonka me myymme asiakkaille, on seurustelu, ohjeistettiin.

Ja kaikkein rajuin neuvo tuona aikana kuului:

Asiakas on mieluisa kutsuvieras.

Bikini- ja uikkariväen suosikkiravintola jälleen ilman yrittäjää Helsingissä – haku päällä taas kerran

Matti sai Viron-reissullaan loistoidean – Helsingissä toimii nyt tehdas, joka tuottaa 2 000 pussia käsityönä tehtyjä sipsejä viikossa

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut