81-vuotias Raili pelkää metroaseman "pullakuskeja" – Antonio, 24, rikkoo liikennesääntöä tahallaan: "Ei kai niiden kuulukaan väistää"

Liikenne: Joka neljäs posotti stop-merkin ohi. Metroaseman ympäristön turvallisuutta parannetaan kolmen vuoden päästä.

Rastilan asukkaat ovat huolissaan, koska useat autoilijat eivät pysähdy stop-merkin kohdalla. Viime keskiviikkona suurin osa autoilijoista kunnioitti liikennemerkkiä. Aapo Siippainen
Aapo Siippainen

Aapo Siippainen

Suojatien edessä olevat kaksi stop-merkkiä eivät jätä sijaa tulkinnalle. Jokaisen auton on pysähdyttävä.

Pääväylä Vuotien rampista kohti ABC-huoltamoa nouseva tumma katumaasturi vähät välittää liikennesäännöistä. Auto ei edes hiljennä, vaan puikkaa suojatien yli ja pysähtyy viereiselle bussipysäkille.

Hetken kuluttua vaalea pakettiauto matelee stop-merkkien ohi. Vauhti hidastuu, mutta vaadittu pysähdys jää näkemättä.

– Rastilan liikenne on muuten rauhallista, mutta tämä risteys on vaarallinen. Tavalliset henkilöautot kyllä pysähtyvät siinä, mutta pullakuskit ja muut ammattiautoilijat eivät pysähdy, sanoo Rastilassa reilut 20 vuotta asunut Raili Kauppinen, 81.

Linja-autonkuljettaja Vladimir Ostosella on erilainen näkemys Rastilan liikenneturvallisuudesta.

– Kuljen tästä säännöllisesti. Kaikki autot pysähtyvät aina.

82-vuotias Pentti kävelee risteyksen yli kolmisen kertaa viikossa.

– Rastilassa on turvallista liikkua, mutta olen huomannut etteivät autot oikein pysähdy tässä vaikka pitäisi.

Helsingin Uutiset seurasi ABC:n risteyksen liikennettä keskiviikkona puolen päivän aikaan. Suurin osa autoista pysäytti auton kokonaan stop-merkin kohdalla. Kahdestakymmenestä autosta viisi ajoi pysähtymättä.

Poliitikko Ville Jalovaara (sd.) teki elokuussa Rastilan metroaseman liikenneturvallisuudesta valtuustoaloitteen. Hän ehdottaa, että ongelmakohdassa voisi olla muun muassa hidastekoroke ennen stop-merkkiä. Suojatie tulisi myös valaista ja näkyvyyttä parantaa.

– Rastilankallion suunnalta tuleva pyöräilijä tai jalankulkija ei näe autoja muurin takaa ja vakavia vaaratilanteita syntyy, Jalovaara perusteli aloitteessa.

Kaupunki on tietoinen ongelmasta. Risteys on huomioitu uudessa liikennesuunnitelmassa. Tarkoituksena on kaventaa ajokaistaa, jotta autoilijat voivat nähdä jalankulkijat aikaisemmin. Suojatiehen on suunnitteilla korotus, joka pakottaisi autoilijat ajamaan hitaampaa stop-merkin jälkeen.

Rastilan metroaseman liikennesuunnitelma on osa Meri-Rastilan suurta kaupunkiuudistusta.

– Tarkempi suunnittelu alkaa tämän vuoden loppupuolella. Paras arvaus on, että katujen muutostyöt toteutetaan vuonna 2023, arvioi liikenneinsinööri Janne Antila.

– Rastilan metroaseman ympäristö on tärkeä, sillä S-marketin tilalle tulee uusi lähikeskusta ja asumista ja jalankulku ja pyöräily on vilkkainta metroaseman ympäristössä.

Muutoksia on tulossa myös metroaseman Karavaanikujan puoleisen suojatien sijaintiin. Tällä hetkellä suojatie on kymmenien metrien päässä sisäänkäynnistä ja vastapäisen kerrostalon asukkaat oikaisevat suoraan vilkkaan autotien yli. Suojatie on ollut nykyisellä paikallaan kauan ennen uusien kerrostalojan valmistumista.

– En jaksa kiertää. Varmaan kaikki tekevät niin. Se on vaarallista, koska autot eivät oikein väistä. Ei kai niiden kuulukaan väistää, sanoo tien yli oikaissut Antonio, 24.

Helsingin Uutiset seurasi tien ylityksiä noin kymmenen minuutin ajan. Lähes kaikki ihmiset oikaisivat tien yli. Ainoa poikkeus oli lastenvaunuja työntänyt Soniya.

– Kaikki menevät tuosta yli, mutta minulla on pieni vauva ja liikenne pelottaa. Kierrän aina suojatien kautta, hän sanoo.

Karavaanikujan asukkaat sanovat, että lähes kaikki oikaisevat metroasemalta autotien poikki. Oikealla näkyvä suojatie on heidän mukaansa "liian kaukana". Aapo Siippainen

Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden loukkaantumisiin johtaneet liikenneonnettomuudet ovat Rastilassa harvinaisia. Viimeisin tapahtui Antilan mukaan vuonna 2018.

– ABC:n suojatiellä tapahtui loukkaantuminen vuonna 2012. Se on ainut loukkaantuminen ajorampin ja suojatien olemassaolon aikana.

Antila sanoo, että poliisi on tilastoinut yhteensä yhdeksän loukkaantumista viimeisen 25 vuoden ajalta Rastilan metroaseman läheisyydessä.

Uhkaako Heijastinpuu-ilmiö lähteä käsistä? Helsinki ehdottaa 2 viikon sääntöä – näiden puiden käyttö on kokonaan kielletty

Metron matkustajamäärä romahti – Merja, 46: "Lähden liikkeelle mieluummin omalla autolla"

"Aina se rakentaminen vain sinne työntyy" – Meri-Rastilan metsästä taistellaan jälleen, asukasliikkeen mielestä ranta pitäisi jo rehellisyyden nimissä jättää rauhaan

Kulosaari

Turvallisuus paranee

Metroaseman ohi kulkevaa Kulosaaren puistotie uudistetaan parhaillaan pyöräkaduksi, joka tekee liikkumisesta kaupungin mukaan turvallisempaa. Työt ovat edistyneet aikataulussa ja urakoitsijan mukaan valmista tulee helmikuussa 2021.

Pyöräkatu on osa Itäbaanaa, joka on pyöräliikenteen pääväylä idän suunnasta keskustaan. Pyöräkadulla pyörät ja autot ajavat samalla ajoradalla. Autot sovittavat nopeutensa pyöräilyyn. Jalankulkijoiden turvallisuus paranee, kun pyöräilijöiden turhat kadunylitykset poistuvat.

Kommentoi

Mainos: Vantaan kaupunki

Vaihda vapaalle ja tule Vantaalle – täällä on kaikki!

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut