Jopa heinäpaaleja ja nojatuoleja tuodaan pienelle kioskille – Pakettikaaoksen kanssa kamppaileva yrittäjä: "Olisitteko ripeäjalkaisia"

Paketit: Kioskiyrittäjä vetoaa alueen asukkaisiin Facebookissa, jotta saapuneet paketit tultaisiin hakemaan.

Schenkerin alihankkijana toimiva yrittäjä Kati Kiviranta tuo uusia paketteja R-kioskille. Takahuone alkaa jälleen täyttyä, kun mukana tulee isoja paketteja ja matto. Sanna Jompero-Lahokoski

Sanna Jompero-Lahokoski

Kioskiyrittäjä Inka Tiaisella on ongelmia lunastamattomien pakettien kanssa. Tilaa pienessä Kirkonkyläntiellä sijaitsevassa kioskissa on vähän. Saapuneita paketteja on sen sijaan paljon, koska verkkokaupan suosio on erityisesti korona-aikaan kasvanut entisestään.

Viime viikolla yrittäjä vetosi alueen asukkaisiin Tapaninvainion Facebook-sivuilla, jotta ihmiset hakisivat pakettinsa.

– Hyvät alueen asukkaat. Kioski alkaa jo täyttymään paketeista. Olisitteko taas mahdollisimman ripeäjalkaisia ja hakisitte pakettinne mahdollisimman pian saatuanne saapumisilmoituksen, Tiainen kirjoittaa.

Ilmiö ei Tiaisen mukaan ole uusi.

– Tilanne ei ole lainkaan poikkeuksellinen. Sitä tapahtuu useamman kerran vuodessa, koska meillä tosiaan on hyvin pienet tilat.

Toisinaan kioskiin tulee myös hyvin suuria paketteja, jotka vievät tilaa.

– On muun muassa ollut nojatuolia, hevosen satulaa, jättitelevisiota, heinäpaaleja ja mitä niitä nyt onkaan ollut, yrittäjä naurahtaa.

Lähistöllä sijaitsee ratsastuskeskus.

Black Friday aloittaa ensi viikolla "kaikkien aikojen verkkokaupan sesongin" – Posti paljastaa uuden keinon, jolla pakettiruuhkaan vastataan

Kioskin takahuone on arviolta reilun neliön suuruinen. Tällä viikolla hyllyissä oli jokunen rako pakettien välissä, mutta ensi viikolla todennäköisesti ei, koska silloin on Black Friday.

Schenkerin alihankkijana toimiva yrittäjä Kati Kiviranta tulee kioskiin sisälle kantaen uusia paketteja. Tällä kertaa mukana on muun muassa Adlibriksen isoja pahvilaatikoita ja valtava matto.

Kioskin hyllyt uhkaavat täyttyä erityisesti jouluisin ja Stockmannin Hullujen päivien aikaan. Sanna Jompero-Lahokoski

Poikkeusaika on lisännyt verkosta ostamista – kärjessä vaatteet ja elektroniikka, ruokakin on nousussa

Kioskiin toimitetaan Matkahuollon, Postnordin, Schenkerin ja DHL:n paketteja. Suomen sisältä tulleita paketteja on velvollisuus säilyttää seitsemän ja ulkomailta tulleita 14 vuorokautta.

– Yrittäjänä kuitenkin haluan käännyttää pois mahdollisimman vähän paketteja pois, sillä jokainen asiakkaan tuoma sentti ja euro ovat tietenkin tervetulleita, Tiainen sanoo.

Vallilaan tilattu paketti meni Suomenlinnaan – Postilla heti vastaus valmiina

Joskus kioskin tilat ovat jopa loppuneet kesken, eikä paketteja ole voitu ottaa vastaan lainkaan. Silloin ne toimitetaan lähimpään jakelupisteeseen, jossa on tilaa.

– Viime joulun alla joku asiakas kertoi hakeneensa meille tilatun paketin Korsosta saakka. Yhtenä päivänä meille yritettiin tuoda kuutta rullakollista paketteja tilaan, joka on ehkä noin kuusi neliömetriä, yrittäjä toteaa.

Jakaja jätti nipun sairaalakirjeitä ja laskuja hissin lattialle – Näin selittää Posti: "Valitettava tapaus"

Baanalle avataan pakettipiste – "Samaa väylää hyödyntävät jatkossa myös logistiikan rahtipyörät"

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut