Kaupunkipyörät laajentumassa ensi kesänä lähes koko Helsinkiin – kausimaksuun 5 euron korotus

Kaupunkipyörät: Verkosto laajenee ensi kesänä lähes koko Helsinkiin. Uusia asemia tulee 105.

Ensi kesänä kaupunkipyörien verkosto on todennäköisesti laajentunut lähes koko Helsinkiin. Vain Ala-Tikkurila ja Östersundom jäävät verkoston ulkopuolelle. HKL

Sanna Jompero-Lahokoski

Kaupunkipyörien verkostoa suunnitellaan laajennettavaksi ensi kesänä kattamaan lähes koko Helsingin.

– Tarkkaa päivämäärää on vaikea sanoa, mutta todennäköisesti ei heti kun kaupunkipyöräkausi alkaa, vaan alkukesästä, sanoo Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) projektipäällikkö Samuli Mäkinen.

Kaupunkipyöräpalvelun hankinnasta vastaava HKL:n johtokunta päätti viime viikolla hyväksyä suunnitelman kaupunkipyöräpalvelun laajentamisesta. Lopullinen päätös Helsingin osalta tehdään joulukuussa, mikäli kaupungin budjetti hyväksytään kaupunkipyörien osalta suunnitellusti. Laajentumiseen liittyvä hinnankorotus vaatii vielä Espoon hyväksynnän, sillä Espoolla ja Helsingillä on yhteinen pyöräverkosto. Vantaalla on omansa. Espoon tekninen lautakunta käsittelee asiaa 9. joulukuuta.

Suunnitelmien hyväksyminen tarkoittaisi myös sitä, että pyörien kausimaksu nousisi nykyisestä 30 eurosta 35 euroon. Korotuksella katetaan palvelun laajentamisesta aiheutuneita kustannuksia.

– Kun aloituksen yhteydessä maksaa kertaalleen tuon 35 euron käyttömaksun, niin sillä saa tehdä puolen tunnin matkoja ilman erillistä maksua niin paljon kuin haluaa, Mäkinen toteaa.

Puolen tunnin jälkeen veloitus on euron per uusi puolituntinen. Mikäli ei halua maksaa kausimaksua, voi pyöriin ostaa esimerkiksi vuorokauden käyttömaksun.

Kausi kestää seitsemän kuukautta.

Helsingissä mukaan on tulossa paljon isoja uusia alueita, kuten Vuosaari, Kontula ja Malmi.

– Sanotaan, että jos alue on nyt Kehä ykköselle, niin sitten se olisi Kehä III:lle asti, Mäkinen kertoo.

Helsingissä ainoastaan Ala-Tikkurila ja Östersundom jäisivät edelleen verkoston ulkopuolelle. Alueiden poisjääntiä perustellaan rahojen riittämättömyydellä ja muun muassa Östersundomin osalta oletetun vähäisellä käytöllä.

Verkoston tulee toimiakseen olla tarpeeksi tiheä. Kaupunkipyörillä tehdään tavallisesti suhteellisen lyhyitä matkoja.

Kaupunkipyöräverkoston laajentamisen kustannukset seuraavalle viidelle vuodelle tulisivat olemaan 6,5 miljoonaa euroa. Se kattaisi 105 uutta asemaa ja 1 050 kaupunkipyörää. Tällä hetkellä pyöriä on 2 380.

Uusien asemien sijainteja pohditaan parhaillaan.

– Uusia asemia on tulossa juna- ja metroasemien läheisyyteen ja paikkoihin, joista ihmiset pääsevät käyttämään liityntäliikennettä, Mäkinen sanoo.

Asemia rakennetaan myös lähelle selkeitä keskittymiä, joissa on paljon asuntoja ja työpaikkoja.

– Myös virkistysalueet ja liikuntapaikat on otettu huomioon, jatkaa Mäkinen.

Kaupunkipyörät

Lähes koko Helsingin kattava verkosto

Uusi kaupunkipyöräkausi alkaa Helsingissä huhtikuun alussa.

Kausi alkaa samaan aikaan myös Espoossa, koska naapurikaupungeilla on yhteinen kaupunkipyöräverkosto.

Todennäköisesti ensi kesään mennessä verkosto laajenee lähes koko Helsinkiin.

Kaupunkipyöräpalvelun käyttäjäksi rekisteröidytään HSL:n verkkosivuilla hsl.fi/kaupunkipyörät.

Viideltä asemalta pyörän saa käyttöön maksukortilla ilman ennakkorekisteröitymistä.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut