Jo seisomaan nouseminen edistää terveyttä – "Kannattaa kiinnittää huomiota istumisen määrään"

Turun yliopiston Valtakunnallisen PET-keskuksen ja UKK-instituutin yhteistutkimuksessa havaittiin, että runsas paikallaanolo, kuten istuminen ja makoilu päivän aikana, olivat yhteydessä huonompaan aineenvaihdunnalliseen terveyteen. Toisaalta jo kevyt liikuskelu oli yhteydessä parempaan terveyteen, kerrotaan yliopiston tiedotteessa.

– Jopa paikallaan seisominen oli yhteydessä parempaan aineenvaihdunnalliseen terveyteen istumiseen verrattuna, tohtorikoulutettava Tanja Sjöros kertoo yliopiston tiedotteessa.

Tutkimukseen osallistui lähes 150 ylipainoista aikuista, jotka eivät täyttäneet UKK-instituutin julkaisemia terveysliikuntasuosituksia. Niissä aikuisille suositellaan reipasta liikuntaa vähintään 2,5 tuntia viikossa jaettuna useammalle päivälle sekä lisäksi lihaskuntoharjoittelua ainakin kahdesti viikossa.

– Tutkimuksessa erityisesti paastoverinäytteistä mitattu insuliinipitoisuus ja hdl-kolesterolin määrä olivat selvästi yhteydessä jo kevyeen liikuskeluun ja päivän aikana kertyneiden askelten määrään, Sjöros jatkaa.

Insuliini ja hdl-kolesteroli ovat tärkeitä aineenvaihdunnallisen terveyden mittareita, jotka ovat yhteydessä muun muassa riskiin sairastua tyypin 2 diabetekseen sekä sydän- ja verisuonisairauksiin.

Veren insuliini- ja glukoosipitoisuuden perusteella tutkimuksessa laskettiin myös niin sanottu insuliiniresistenssi-indeksi, joka ennustaa diabetesriskiä. Riski sairastua diabetekseen oli selvästi alhaisempi niillä, jotka istuivat vähemmän ja olivat enemmän jalkeilla koko päivän aikana.

Aiempien tutkimusten perusteella tiedetään, että mikäli liikkuu reippaasti vähän yli tunnin joka päivä, istumisella ei enää havaita olevan merkittäviä yhteyksiä sairastumisriskiin tai ennenaikaisen kuoleman riskiin.

– Tutkimuksemme kuitenkin osoittaa, että mikäli kuuluu siihen enemmistöön, joka ei liiku yli tuntia päivässä, kannattaa kiinnittää huomiota istumisen määrään ja yrittää vähentää sitä, Sjöros selittää.

Rohkaiseva huomio tutkimuksessa oli, että liikkumisen ei välttämättä tarvinnut olla reipasta ollakseen hyödyllistä.

Seuraavaksi tutkijat pyrkivät vahvistamaan istumisen vähentämisen edulliset terveysvaikutukset satunnaistetussa kontrolloidussa tutkimuksessa. Siinä osallistujat yrittävät vähentää istumista tunnilla päivässä, minkä jälkeen heidän tuloksiaan verrataan tavanomaista istuvaa elämäntapaansa jatkavien henkilöiden tuloksiin.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Mistä tänään puhutaan?

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut