Mopoautojen myynnin arvioidaan nousevan ensi vuonna moninkertaiseksi viime vuosien ennätysalhaisista luvuista, kertoo Uutissuomalainen. Ensi vuonna Suomessa rekisteröidään 450–500 uutta mopoautoa, arvioi Brandtin tuotepäällikkö Ulf Lemström. Määrä olisi noin kaksinkertainen verrattuna siihen, mihin tänä vuonna ylletään ja moninkertaisesti verrattuna vuoteen 2019. Tuolloin rekisteröintimäärä romahti 63 mopoautoon.
Tänä vuonna uusia mopoautoja oli rekisteröity Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan 153 kappaletta lokakuun loppuun mennessä. Myös loppuvuosi näyttää kauppiaille hyvältä.
– Yksistään me olemme toimittaneet marraskuussa 25 mopoautoa, sanoo Elfving Oy:n myyntijohtaja Tomi Kinnunen.
– Meillä varasto on tyhjä, ja toimitusaika tilauksille on noin kuukausi. Arvioisin, että alan kokonaismyynti voi nousta tänä vuonna 230 uuteen mopoautoon, sanoo Ulf Lemström.
Kiistelty hidasautolaki romautti mopoautomarkkinat täysin. Brandtin Lemström arvioi, että sotkusta aiheutui kauppiaille ja huoltoyrittäjille noin 27 miljoonan euron menetykset liikevaihdossa. Elfvingin Kinnusen arvio menetyksistä on 30 miljoonaa euroa. Mopoautokauppa alkoi hidastua jo 2017, jolloin julkisuuteen nousi spekulaatioita hidasautojen hyväksymisestä. Tuolloin uusia mopoautoja myytiin vielä 701 kappaletta vuodessa.
Hidasautolaki olisi sallinut 15-vuotiaiden ajaa henkilöautoa, jonka nopeutta olisi rajoitettu. Laki ei läpäissyt EU-komission tarkastelua, ja se kumoutui 1. marraskuuta 2020.
Mopoautot ovat suhteellisen usein osallisina turmissa, mutta niistä valtaosa on kuitenkin peltikolareita tai aiheuttaa vain lieviä henkilövahinkoja. Onnettomuustietoinstituutti OTIn 2017 julkaiseman kattavan raportin mukaan kuolemaan johtaneita onnettomuuksia mopoautoille sattuu harvoin. Vuosina 2004–2016 liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat selvittivät yhteensä 32 mopoautoturmaa, joissa kuoli yhteensä seitsemän ihmistä. Heistä yksi oli pyöräilijä. Vammautuneita tuli yhteensä 35.