Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Pyörätuolia käyttävä Sari, 46, ei suostu enää Kela-taksin eikä Helsingin matkapalvelun kyytiin – "Lopetin kuntoutuksen kokonaan ja sanoin että kiitti nyt riitti"

Taksit: Helsingin Matkapalvelun kyydissä Sari kertoo saaneensa rajuja kipukohtauksia.

Itä-Helsingissä asuva Sari, 46, sairastaa Ehlers-Danlosin oireyhtymää (EDS), joka hänellä ilmenee nivelsairautena. Hän kulkee manuaalisella pyörätuolilla tai sähkömopolla.

Vielä ennen taksilakiuudistusta hän kulki Kelan korvaamalla taksilla kuntoutukseen, mutta uuden lain tultua voimaan 2018 hänen oli tehtävä radikaali ratkaisu.

– Lopetin kuntoutuksen kokonaan. Sanoin kiitti, nyt riitti, Sari pamauttaa, vaikka kuntoutuksen aikana hän oli pystynyt olemaan kotonaan ilman pyörätuolia.

– Aiemmin minulla oli vakiokuljettajat, nyt sieltä voisi tulla kuka vain. Lisäksi nykyisin kyytejä yhdistellään, enkä voi matkustaa muiden kanssa, koska minulla on todella hengenvaarallisia allergioita, hän sanoo.

Nykyisin Sari hoitaa välttämättömät liikkumiset miehensä kyydillä. Jos lääkäriin kuitenkin tarvitsisi päästä, eikä mies tai kukaan muu pääse viemään, valitseeko Sari silloin Kela-taksin?

– En. Silloin en mene lääkäriin, hän sanoo.

Sari ei käytä enää myöskään Helsingin Matkapalvelua, joka on vaikeavammaisille ja vanhuksille tarkoitettu kuljetuspalvelu.

– Kaikki mutkat ja ajohidasteet pitäisi minun kanssani ajaa todella hitaasti. Kuljettajat eivät huomioineet tätä lainkaan. He ajoivat rajusti ja suoraan sanottuna itkin kyydissä ja sain rajuja kipukohtauksia, Sari muistelee.

Menevä Oy hoitaa Kela-kyytejä. Toimitusjohtaja Tuomo Halminen kertoo, että alun opettelun jälkeen he ovat saaneet palvelun laadun tasaantumaan. Töihin hakeville taksin kuljettajille pidetään myös nykyisin ajokoe.

– Olemme saaneet porukkaa vakiintumaan ja näin parantamaan palvelua, hän vakuuttaa.

Menevälle tulee yksi palaute kolmea sataa ajettua kyytiä kohden. Uudellamaalla Kela-kyytejä ajetaan noin 3 000 päivässä.

Menevä joutuu Halmisen mukaan koko ajan tasapainoilemaan laadun ja taloudellisuuden välillä. Kelalla on tiettyjä vaatimuksia, jotta matkojen kulut saadaan pidettyä kurissa. Esimerkiksi yhteiskyytejä samaan suuntaan meneville on tehtävä (paitsi nyt korona-aikana) ja taksin saapumiselle on vajaan tunnin aikaikkuna.

– Perusperiaatteena kuitenkin on, että lääkäriin on päästävä ajoissa.

Kela-kyyteihin ja kuljetuspalvelukyyteihin aina silloin tällöin toivotaan tuttuja kuljettajia, jotka tuntevat asiakkaansa tarpeet paremmin.

– Asiakkaan vakiokuljettajan pitäminen ei ole taloudellisesti mahdollista. Lähinnä yksinkulkeville lapsille on määritelty oma vakiokuljettaja, Halminen kertoo.

Helsingin perussuomalaisten naisten yhdistys vaati viime viikolla palvelukriteerien tarkistamista ja laadukkaan palvelun edellyttämistä kilpailuttamisen yhteydessä.