Pääkaupunkiseudun Prismoissa kampanjoidaan näkyvästi viikonloppuna maskien käytön puolesta.
Maskeja muun muassa nostetaan esiin hypermarketin sisääntuloporteilla ja henkilökunta ottaa maskiasiat puheeksi asiakkaiden kanssa.
Kampanjapisteet avattiin tänään perjantaina neljässätoista Prismassa, kertoo HOK-Elannon ketjujohtaja Anu Tuomaala.
– Olemme koronaviruksen leviämistilanteessa, joten on aika tehdä jotain vähän enemmän.
Tuomaala huomauttaa, että asiakkaita on aiemminkin muistutettu suojautumiselta esimerkiksi kuulutuksin.
– Silti edelleen on aika paljon asiakkaita, jotka eivät syystä tai toisesta käytä maskia, hän sanoo.
Omien havaintojensa perusteella Tuomaala toteaa maskien käytön selkeästi lisääntyneen pääkaupunkiseudulla, mutta maskittomiakin riittää silti edelleen.
Hän lisää, että myymäläkohtaisesti ei maskien käyttöä tai käyttämättömyyttä ole erityisesti seurattu. Arviot tulevat omien havaintojen lisäksi henkilökunnalta.
Osa Prismoista on avoinna ympäri vuorokauden, mutta maskisuosituksen noudattamisesta yöaikaan ei ole tarkempaa tietoa tullut.
Kampanjassa ei jaeta maskeja ilmaiseksi asiakkaille.
– Tavoitteemme on saada jokaiselle pääkaupunkiseudun Prismoissa asioiville maskien käytön tärkeydestä kertova viesti läpi sekä saada ihmiset ottamaan käyttöön kasvomaski sekä ostamaan maskeja jatkuvaan tarpeeseen, Tuomaala sanoo.
Samalla muistutetaan myös muista viranomaisohjeista kuten turvaetäisyyksistä ja käsihygieniasta.
Mukana Prisman kampanjassa on Finlayson.