Vartijoita yritetään metrossa provosoida voimankäyttöön "hyvien" somevideoiden toivossa – "Valitettavasti näitä vieläkin tulee vastaan"

Metro: Valvojia provosoidaan "hyvien" somevideoiden toivossa.

Joidenkin metrovaunujen väliin mahtuu ihminen, mutta seuraukset voivat olla vakavat. Arkisto/Jussi Vehkasalo
Anniina Virtanen

Anniina Virtanen

Sosiaalinen media tuo monenlaisia lieveilmiöitä metrolaitureille saakka.

Palmia Oy:n julkisen liikenteen järjestyksenvalvonnan palvelupäällikkö Markus Kolehmainen on ollut itse pitkään kentällä, ja törmännyt ilmiöön, jossa järjestyksenvalvojien voimankäyttöä halutaan saada kuvatuksi, jotta tilanteista saataisiin videoita someen.

– Valitettavasti näitä tulee vieläkin vastaan, että järjestyksenvalvojaa halutaan provosoida sellaisten hyvien videoiden toivossa. Aiemmin tuolla pyöri myös tietty porukka tekemässä videoita, Kolehmainen sanoo.

Järjestyksenvalvojien provosointi kuitenkin saattaa aiheuttaa häiriötä tai vaaratilanteita. Kulkuväyliä saatetaan esimerkiksi tukkia tai seisoa liian lähellä raiteita.

– Videoille on ehkä haettu sitä, että järjestyksenvalvoja joutuisi käyttämään voimakeinoja tai sanoisi pahasti tai muuta. Jos kuvaajat huutavat kovaan ääneen ja aiheuttavat häiriötä muille matkustajille, heidät sitten pitää poistaa, eikä siitä sen ihmeellisempää videota tule.

Hän toteaakin, että videoiden kuvaaminen loppuu yleensä siihen, kun sen kummempaa videomateriaalia ei kerry.

Asemilla kuvaaminen ei ole itsessään kiellettyä mutta mahdollisesta temppuilusta aiheutuvat haitta- tai vaaratilanteet eivät ole toivottavia.

Sosiaalinen media on tuonut nurjan puolen myös järjestyksenvalvojan työhön. Kuvituskuva. Arkisto/Armi Suojanen

Viime aikoina järjestyksenvalvojia ovat työllistäneet nuoret, jotka ovat matkustaneet metrovaunujen välissä. Tempaus levisi nuorten suosimasta TikTok-sovelluksesta, jossa yksi käyttäjä julkaisi videon aiheesta.

– Joskus tällaisia tulee vastaan, mutta on pitkiäkin aikoja, kun ei ole mitään, Markus Kolehmainen toteaa.

Vaunujen välissä on matkusteltu aikaisemminkin, mutta se on Kolehmaisen mukaan harvinaista.

Riskit ovat melkoiset: vaunut heilahtelevat, jolloin sieltä voi pudota. Jos käy niin onnekkaasti, että siinä kohtaa ei henki lähde, on kiskojen läheisyydessä on kuolettava sähköiskuvaara.

Metron matkustajamäärä romahti – Merja, 46: "Lähden liikkeelle mieluummin omalla autolla"

Järjestyksenvalvontaa ei varsinaisesti lisätty tempauksen myötä, mutta Markus Kolehmaisen mukaan järjestyksenvalvojat olivat tietoisia niistä, jolloin tapauksia pystyy paremmin pitämään silmällä. Myös metrojen vähäinen matkustajamäärä on helpottanut valvontaa.

– Metrovaunujen välissä matkustavat saadaan kyllä kiinni. Jos havaitaan tällaista toimintaa, otamme nuoret puhutteluun. Siinä toimintamme muuttuu kasvatukselliseksi, Kolehmainen sanoo.

Jos tempullaan on ehtinyt jo tehdä hallaa liikenteelle, luvassa voi olla rankaisumenettely liikenteen häiritsemisestä. Nuoret myös tarvittaessa luovutetaan viranomaisille eli poliisille.

– Meidän järjestyksenvalvojillemme on koulutettu nuorison kohtaamista. Pyrimme olemaan rakentavasti mukana. Olennaista on, ettei heti lähdetä rankaisumenettelyyn, vaan tavoite on, että nuoret ymmärtävät, että temput metroissa tai asemilla eivät ole lainkaan hyvä idea, Kolehmainen kuvailee.

Mitä sitten tavallinen matkustaja voi tehdä häiriökäyttäytymistä tai vaarallisia tilanteita nähdessään?

– Vasteajat metrossa ovat pienet, joten sinne aina nopeasti apua saadaan. Metrosta löytyy myös turvavalvomon numero, jonne voi soittaa ja pyytää järjestyksenvalvojan paikalle, Kolehmainen neuvoo.

Jos tilanne on todella kiireellinen, eikä järjestyksenvalvojia näy paikanpäällä, voi soittaa myös hätänumeroon. Laitureilta löytyy myös hätäkahvat, josta metron voi pysäyttää hätätapauksissa.

Joukkoliikenteessä väki näyttää yhä yllättävän maskittomalta ja HSL kampanjoi asian puolesta – "Ei se nyt räjähdysmäisesti lähtenyt liikkeelle"

Ratikalla ja metrolla kulkevat tyytyväisimpiä matkustajia – HSL:lle parhaat pisteet A-vyöhykkeeltä, huonoiten pärjäsi D

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut