Kuva: Itäkeskuksen 15 miljoonaa euroa maksava terminaali koeajettiin Malmin kentällä – "Rakentaminen käyntiin 2021"
3
Itäkeskuksen uuden bussiterminaalin testattiin koeajoissa Malmin lentokentän läheisyydessä syksyllä. Laiturit piirrettiin samassa mittasuhteessa kuin ne oikeastikin tulevat. YIT
Katso isompi kuvaPunos suunnitellaan niin, että se istuu Itäkeskuksen 1980-luvulla valmistuneisiin rakennuksiin. Havainnekuvan. YIT
Katso isompi kuvaItäkeskuksen uuden bussiterminaalin testattiin koeajoissa Malmin lentokentän läheisyydessä syksyllä. Laiturit piirrettiin samassa mittasuhteessa kuin ne oikeastikin tulevat. YIT
Itäkeskus: Uuden bussiterminaalin päälle nousevasta rakennuksesta tuleekin 15-kerroksinen.
Terminaalin liikenteen toimivuutta on kokeiltu jo Malmin lentokentän läheisyydessä pidetyissä koejoissa tänä syksynä.
Laiturialueet maalattiin maahan täsmälleen saman kokoisina kuin ne tulevat Itäkeskukseen.
– koeajo on normaali osa terminaalin suunnitteluprosessia. Tällaisella 1:1 maastosimuloinnilla varmistetaan suunniteltujen liikenneratkaisuiden toimivuus. Samaa menetelmää on käytetty myös muiden HSL-alueen bussiterminaalien suunnittelua, sanoo HSL:n liikennesuunnittelija Hanna Pund.
Jokerikortteliin tulevan 15-kerroksisen Punos-uudisrakennuksen arvioidaan maksavan noin 200 miljoonaa euroa. Joukkoliikenneterminaalin osuus on YIT:n arvion mukaan noin 15 miljoonaa euroa.
Jokerikorttelin valmistuttua bussilaiturit siirtyvät ulkoa sisälle. Hotellit ja asunnot ovat kerroksissa 2-15. Havainnekuva YIT
HSL:n mukaan bussiterminaali pienenee nykyisestä.
– Terminaaliin on kuitenkin tulossa kymmenen lähtölaituria, sekä katuverkkoon yksi lähtölaituri tulevaisuuden nivelbussien käyttöön, Pund sanoo.
Nykyisessä terminaalissa on 11 lähtölaituria ja kaksi tulolaituria.
– Tämä on nykyiseen liikennetarpeeseen nähden enemmän kuin tarpeeksi. Terminaalin laiturikapasiteetti pienenee jonkin verran, mutta myös linjan 550 muuttuessa pikaraitiotieksi bussiliikenteen määrä vähenee, Pund sanoo.