Alppilaan syntyi yllättävä vintagekauppojen keskittymä, läheisyys on uniikkeja vaatteita myyville yrittäjille vain etu: "Harvempi lähtee kauas yhden liikkeen takia"

Tyyli: Viipurinkadulle syntyi yllättäen vintagevaateliikkeiden keskittymä. Yrittäjille tilanne näyttäytyy positiivisena.

Tiina Ristolalle liike on rentoutumispaikka. Hän harkitsi nettikaupan perustamista, mutta se tuntui liian työläältä, sillä vintagevaatteet pitää mitata tarkkaan, koska ne eivät vastaa nykyvaatteiden mittoja. Milena Raappana

Milena Raappana

Vintagevaatteista on tullut trendi-ilmiö, joka näkyy Helsingin katukuvassa. Linnanmäen kupeeseen Viipurinkadulle on muodostunut kolmen vintagevaateliikkeen keskittymä.

Osoitteessa Viipurinkatu 12 sijaitsee Astone Alterations & Vintage, jonka vaatetusompelijaksi ja vaatetusalaa opiskellut Aliisa Astone, 31, perusti elokuussa.

– Innostuin vintagevaatteista hyvin nuorella iällä vanhojen vuosikymmenten musiikin kautta. Myöhemmin kuvaan tulivat ekologiset arvot. Liikkeeni valikoimaan kuuluu lähinnä 1970-90-lukujen arkivaatteita, mutta tarjoan myös ompelimopalveluita, Astone selittää.

- Jos vaatteeseen syntyisi samanlainen tunneside, mitä ihmisillä aiemmin on ollut, ja opittaisiin, mitä kaikkea vaatteen valmistus vaatii, se tukisi vintageilmiön kasvua, Viivi Vähälä pohtii. Milena Raappana

Tullessaan katsomaan uutta liiketilaa Astone yllättyi, että kadun toisella puolella oli jo entuudestaan vintagekauppa. Keskittymä on hänen mielestään kuitenkin vain hyvä asia,.

– Se, että olemme lähekkäin, lisää kummankin asiakaskuntaa. Netistä ostaminen on lisääntynyt, joten jos joku lähtee varta vasten kokemuksen takia paikan päälle katsomaan ja sovittamaan, niin harvempi lähtee kauas yhden liikkeen takia. Mieluummin tullaan käymään useammassa liikkeessä kerralla, Astone toteaa.

1980- ja 90-lukujen pukeutuminen on noussut trendiksi.

Tiina Ristolan vintageliike Viipurinkadulla oli ensimmäinen, sittemmin niitä tuli kaksi lisää. Milena Raappana

Samaa mieltä on kadun toisella puolella osoitteessa Viipurinkatu 7 puolentoista vuoden ajan Due Blondini Vintage Shop -liikettä pyörittänyt Tiina Ristola, 46.

Hänelle vintagevaatteet ovat intohimoinen harrastus, jota hän tekee sairaanhoitajan töiden ohella.

– Kun vaatteet ovat uniikkeja kappaleita, ostosten teko on sattumaa ja löytämisen iloa. Keskittymä on vain positiivinen juttu, sillä samanhenkiset ihmiset käyvät kaikki liikkeet läpi, sanoo Ristola, jonka liikkeen valikoima koostuu väreillä ja printeillä kyllästetyistä vaatteista.

Ristolan naapurissa pop up -myymälänä Viivin Vintagea ainakin vielä joulukuun loppuun pyörittävä Viivi Vähälä, 29, näkee myös keskittymän tuovan yrittäjille vain positiivisia vaikutuksia.

– Second hand -vaatetta on monesti vain yksi kappale. Emme voi kilpailla sillä, että meillä kaikilla olisi sama tuote, mutta eri hinta, Vähälä kertoo.

Vähälän, joka on työskennellyt aiemmin muun muassa bändien paitamyyjänä, perhe on harrastanut vanhoja autoja ja he ovat pukeutuneet autojen vuosikymmenten mukaisesti.

Aliisa Astonen valikoima on keskittynyt katutyyliin ja arkivaatteisiin. Milena Raappana

Harrastus kartutti ison vintagevaatevalikoiman, jota Vähälä alkoi äitinsä innoittamana myymään Facebookissa, kun koronakriisi pysäytti keikkailun. Väliaikaista liiketilaa hän päätti kokeilla, kun ystävän yritykseltä jäi sellainen tyhjilleen.

Hän, kuten myös Astone ja Ristola, näkee vintageilmiön vain kasvavan Helsingissä. Lisääntyneiden kivijalkaliikkeiden lisäks vaatteita myydään netin ja sosiaalisen median kautta.

– Pukeutumistrendien kannalta 1980- ja 90-lukujen pukeutuminen on noussut trendiksi. Sellaista vaatetta löytyy käytettynä, mikä tukee vintageilmiön kasvua. Nuoret haluavat olla entistä yksilöllisempiä ja osittain erottautua pukeutumisellaan. Esimerkiksi Instagram on niin visuaalinen maailma, jolloin on tärkeää, mitä kuvassa on päällä. Ehkä somessa halutaan myös tehdä näkyväksi omia vihreitä arvoja, Vähälä pohtii.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut