Vuokratyöllä on huono maine, mutta toimitusjohtaja Sami Asikaisen, 48, mukaan sen imago kohenee – Tämän seikan oivaltaminen työnantajapuolella olisi erityisen tärkeää

Juttu on julkaistu aiemmin Aromi-lehdessä.

Helsingissä asuva Sami Asikainen on ehtinyt työurallaan jo monenlaista. Eemeli Sarka

Eemeli Sarka

Toimitusjohtaja Sami Asikainen, 48, on saanut seurata työn murrosta ja siitä käytyä keskustelua aitiopaikalta.

Hänen johtamansa Eezyn suurin toimiala on henkilöstövuokraus, ja ravintola-alan osuus siitä on noin neljännes. Asikaisen mukaan vuokratyövoiman osuus on ravintola-alalla suurempi kuin monilla muilla aloilla.

Henkilöstövuokrauksella on ollut heikko maine. Toisinaan kuulee yhä argumentteja, joiden mukaan vuokratyövoima polkee työntekijöiden oikeuksia ja mahdollistaa työnantajalle halvan työvoiman käytön.

Asikainen tunnistaa ilmiön, mutta sanoo, että vuokratyön maine on parantunut.

– Toimijoiden uskottavuus ja imago on koko ajan parantunut. Henkilöstövuokraus on hyväksytty ja hyväksi koettu toimintamalli. Monelle ravintolalle se on strateginen osa toimintaa.

Merkittävä muutos liittyy tapaan käydä keskustelua henkilöstövuokrauksesta.

– Meille on hirveän tärkeää, että ei puhuta vuokratyövoimasta tai ekstratyövoimasta. Meidän työntekijöidemme tulisi olla osa ravintolan henkilökuntaa, ja heitä tulisi kohdella samalla tavalla kuin vakituisia työntekijöitä.

Työelämältä halutaan nyt joustavuutta. Tämä pätee niin työnantajiin kuin työntekijöihinkin. Etenkin nuoret haluavat tehdä työtä, joka sopii heidän elämäntilanteeseensa ja tarjoaa mahdollisuuden vaikuttaa työaikoihin ja työmäärään.

– Ihmisten pitää saada valita, milloin he ovat lomalla, milloin tekevät töitä ja kuinka paljon. On ihmisiä, jotka pyrkivät työhön, jossa he voivat toteuttaa omaa itseään työn kautta. Sen lisäksi on ihmisiä, jotka tekevät töitä sen takia, että voivat toteuttaa jotain muuta unelmaa. Tämän oivaltaminen työnantajapuolella on tärkeää, Asikainen huomauttaa.

Vuokratyö on usein nähty vain työnantajan etujen kautta, mutta Asikainen on huomannut, että valta on siirtymässä yhä enemmän työntekijöille. Työnantajamielikuvalla on merkitystä myös henkilöstövuokrauksessa.

– Työntekijät pohtivat, minkälainen työympäristö ja työyhteisö on, hyväksytäänkö työntekijä sellaisena kuin on ja saako työstä positiivista palautetta, Asikainen sanoo.

– Me annamme työntekijälle rehellisen palautteen, jonka kuulemme työnantajalta, mutta yhtä lailla työntekijät kertovat meille, jos vastaan on tullut työpaikka, jonne he eivät enää toiste halua.

On sekä ravintolan että työntekijän etu, että työntekijä viihtyy – maksoi hänen palkkansa kuka tahansa.

Asikainen uskoo, että perinteinen kahdeksasta neljään -työ vähenee jatkuvasti ja työn tekemisen tavat monipuolistuvat. Se näkyy kaikilla toimialoilla, myös ravintolabisneksessä.

– Digitaalisuus ja sen myötä erilaiset tavat tilata ruokaa kotiin tarkoittaa, että ruuhka-ajat ovat monipuolisempia ja vaativat myös erilaisia työsuhteita. Koko toimialan kehitys näyttää menevän siihen suuntaan, että tarvitaan joustavuutta ja nopeaa reagointia.

– Jonkun unelma voi olla se, että saa tehdä useampaa erilaista työtä. Silloin meidän pitää pystyä tarjoamaan hänelle töitä alkuviikosta esimerkiksi kaupan alalta ja viikonloppuna ravintoloista.

Pörssiyhtiötä johtava Asikainen ei ehkä ole se perinteinen johtaja.

Marjaniemessä asuva Asikainen painottaa, ettei ole käynyt korkeakouluja, vaan urapolulla johdattajana on ollut luontainen uteliaisuus.

– Sen lisäksi minua on siivittänyt vastuuntunto. Olen usein nostanut käden pystyyn, kun on kysytty, kuka tämän asian viitsii hoitaa, Asikainen naurahtaa.

Vastuuntunto vei jääkiekkoilijoiden kauppaoppilaitosta käyneen nuoren perheenisän myyntityöhön Hartwallille, jossa myyntijohtajaksi hän nousi alle 30-vuotiaana. Muutamaa vuotta myöhemmin aukesivat ovet Hartwallin johtoryhmään ja ravintolapuolen johtoon.

Hartwallin vuosien jälkeen Asikainen siirtyi toimistotarvikkeita myyvän Wulffin toimitusjohtajaksi ja seuraavaksi NoHo Partners oyj:hin kuuluneen henkilöstövuokrausyritys Smilen toimitusjohtajaksi. Viime vuonna Smile yhdistyi VMP:hen, ja Asikainen jatkoi uuden, Eezy oyj -nimellä toimivan yhtiön johtajana.

Keväällä korona iski täydellä voimalla ravintola-alaan. Ravintolat sulkivat ovensa tai pyörittivät puoliteholla take away -toimintaa. Kesällä tilanne helpottui hetkeksi, mutta loppuvuoden aukiolorajoitukset ravisuttavat jälleen koko toimialaa.

– On paljon ihmisiä, joilla ei ole töitä, ja paljon ihmisiä, jotka ovat löytäneet muita keinoja tehdä töitä. Suurin pelko liittyykin nyt siihen, kun tilanne jonain päivänä normalisoituu ja kysyntä nopeasti kasvaa, löydämmekö vielä riittävästi ihmisiä, jotka haluavat tehdä ravintoloissa töitä.

Pelko liittyy siihen, riittääkö ravintola-alan vetovoima palauttamaan muuta työtä löytäneet enää takaisin.

– Oletin aikanaan, että julkkiskokit olisivat nostaneet selkeästi alalle valmistuvien määrää, mutta niin ei käynyt. Kokkipula oli jo ennen koronaa valtava. Perinteinen lautastarjoilukin on ollut katoava luonnonvara, Asikainen harmittelee.

– En usko, että ravintolatyön vetovoima sinänsä on mihinkään hävinnyt. Hyvät työnantajat, joiden maine ja imago on kunnossa, löytävät aina työntekijöitä.

Kuka?

Sami Asikainen

48-vuotias yo-merkonomi.

Toimitusjohtaja Eezy oyj 2019–.

Toimitusjohtaja Smile Henkilöstöpalvelut oyj 2014–2019.

Hallituksen jäsen Restamax oyj 2012–2015.

Toimitusjohtaja Wulff oy ab 2011–2014.

Hartwall oy 1997–2011, mm. ravintolaliiketoiminnan johtaja.

Asuu Helsingissä, yrittäjävaimo, kuusi lasta ja yksi lapsenlapsi.

Harrastanut jääkiekkoa kuusivuotiaasta asti. Intohimona myös golf ja ruokaelämykset.

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut