Automaatti seuloo säkillisen palautuspulloja 1,5 minuutissa – "Ihan huippu", kehuu Mika

Kierrätys: Kaaren Prisman uusi pullonpalautusautomaaatti kerää asiakkailta kiitosta.

Teppo Sillanpää palauttaa toista kertaa pullosaalistaan uuteen kitamaiseen automaattiin. Milena Raappana

Milena Raappana

Kannelmäen kauppakeskus Kaaren Prisman pullonpalautuspisteellä käy kuhina. Osa palauttaa pieniä pussillisia pulloja perinteisiin automaatteihin, osalla on isompi pullosaalis, jonka kanssa he suuntaavat elokuussa tulleelle uudelle automaatille. Niin myös Teppo Sillanpää.

– Käytän tätä automaattia toisen kerran. Onhan tämä nyt paljon kätevämpi, kun voi isomman määrän kerralla kaataa, Sillanpää kuvailee.

Pullonkerääjien unelma toteutui Helsingissä – uuteen automaattiin voi kaataa 100 tölkkiä tai pulloa kerralla

Ison säkillisen seulomiseen automaatilla menee tässä tapauksessa noin puolitoista minuuttia. Lasipullot ja pantittomat pullot ja tölkit laite sylkäisee ulkopuolella olevaan kauhaan takaisin asiakkaalle, josta ne voi palauttaa vieressä olevaan perinteiseen automaattiin.

Sillanpään palautuskuitti näyttää kaksinumeroista lukua.

Helppoudesta ja kätevyydestä kiittelee myös Mika Isomaa, jolle laitteen käyttökerta on toinen.

–Ihan huippuautomaatti. Ei tarvitse käyttää niin paljon omaa aikaansa. Jos on lasipulloja, ne voi palauttaa ensin normaaliin automaattiin ja sitten kaataa loput tänne, Isomaa sanoo.

Kyseinen pullonpalautusautomaatti on ensimmäinen S-ryhmän kaupoissa.

Uusi automaatti ei ota vastaan lasipulloja. Milena Raappana

EU:n uusi "korkki kiinni" -muovidirektiivi voi tuoda kymmenien miljoonien laskun ja lisätä muovin käyttöä satoja tonneja – "Muutokset maksaa lopulta kuluttaja"

Suomessa ensimmäisenä vastaava automaatti otettiin käyttöön Vantaan Tammiston K-Citymarketissa. Laitevalmistaja Tomran automaatteja on ollut jo jonkin aikaa käytössä Ruotsissa, missä on todettu palautusten määrän kasvaneen laitteen myötä. Tomra kertoi aiemmin tiedotteella, että pulloja ja tölkkejä voi kerralla palauttaa yli 100.

Kaaren Prismajohtaja Ilkka Riiali ei osaa vielä sanoa, onko automaatti lisännyt palautuksia Kaaressa, vaikka kätevyyden ja hygienisyyden puutteesta laitetta ei voi moittia.

–Tämä on ollut koronan takia poikkeuksellinen vuosi, joten on vaikea sanoa, johtuvatko palautukset uudesta automaatista vai koronasta. Syksyn mittaan palautusmäärämme ovat kuitenkin olleet kasvussa, Riiali kertoo ja lisää Kaaren Prisman olevan palautusmäärissä Suomen toiseksi suurin piste.

Volyymia asiakas- ja palautusmäärissä Riialin mukaan pitääkin olla, jotta automaatti olisi järkevä investointi ja vastaisi asiakkaiden tarpeisiin.

– Jos on pienet määrät, se ei ole asiakkaalle edes nopeampi. Jos puhutaan vaikka alle kymmenen tölkin palautuksista, laite muuttuu hitaammaksi. Automaatti on merkittävästi kalliimpi kuin tavanomainen, mutta jos sitä osataan oikein käyttää, se hoitaa kahden automaatin työt, Riiali kertoo.

Kauppakeskus Kaaren kaikki palautusautomaatit on uusittu viimeisen kolmen vuoden aikana.

– Koneiden käyttöikä on mielestäni vähintään kymmenen vuotta, sillä ne ovat arvokkaita investointeja.

Osaatko kierrättää joulunajan jätteet oikein? – vilkas verkkokauppa tuottaa paljon pahvijätettä

”Laitetta ei kannata säilyttää pöytälaatikossa" – Huoli tietoturvasta hidastaa puhelimien kierrätystä

Kalleinta on ostaa halvinta – "Vinoon leikatun vaatteen saumat alkavat kiertää ensimmäisen pesun jälkeen", eko-ompelija Ekku Mäkinen sanoo

Jopa 20 prosenttia jätteestä on itse asiassa käyttökelpoista tavaraa – Pääkaupunkiseudulle tulossa uudenlainen yhden luukun kierrätyspiste

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut