Pystymetsästä hän ei paikalle tullut, sillä oli työskennellyt aikaisemmin ”kalaravintoloistaan” tunnetussa Delifox Oy:ssä.
Mutta miksi Saksa?
– Pitkät perinteet. Puhtaat maut.
70 erikoisolutta – joukossa kotimaisia pienpanimotuotteita – kannatti ja huomattiin Malmilla. Helsingin Uutisten paras olutravintola äänestyksessä 2016 Bierhaus nousi heti aivan kärkikaartin tuntumaan.
Omistaja Manjit Singh – alalla Manuna tunnettu yrittäjäkonkari – oli täysillä tukemassa. Hänen omistamansa Suomen Viihderavintolat Oy lähti liikkeelle yli 20 vuotta sitten yökerho Lady Moonista. Bierhausien lisäksi yhtiö on laajentanut Narinkkatorille, missä toimii ruokaravintola The Plaza, ja viimeksi Triplaan, mistä löytyvät The Tower ja Sieni.
– Synergiaa syntyy hankinnoissa. Jonkin verran henkilökuntaa on siirtynyt yli tyylirajojen. Berlinissä kaksi kokkia tuli töihin asiakaspalveluun, siis tiskille.
– Kysymys on loppujen lopuksi mauista, Suonsivu sanoo ja kertoo kokkien panevan itse olutta ja osallistuvan jopa kotiolutkilpailuihin.
Bierhausit tekivät viime kesän sesonkioluensa Lohjalla panimossa, jota moni muukin käyttää omien oluiden tekoon. Aiemmin Bierhaus on teettänyt omaa pilsiä Vakka-Suomen Panimossa.
– Se ei onnistu kaikilta, Suonsivu selittää valintaa.
Nyt Malmilla on 70 erilaista olutta, Töölönlahdella ja Triplassa 120. Eniten saksalaisia on Triplan Berliinissä: 40.
Oluen toimittajia ketjulla on noin 20 – suuret panimot mukaan lukien. Erityisen hatunnoston Suonsivu suorittaa pienelle tamperelaiselle maahantuojalle, joka pitää valikoimissaan muun muassa müncheniläisen Augustinerin oluita, joita muuten saa Helsingissä lähinnä Urhon Pubista ja Zinnkelleristä.
Mikä on sitten myydyin? Kaikki kolme vastausta ovat melko samanlaisia. Kölnissä Aura III, Krombacher Pils ja Spaten Helles. Münchenissä Spaten Helles, Krombacher Pils ja Aura III sekä Berlinissä
Spaten Helles, Aura III ja Krombacher Helles.
Onko uusia Bierhauseja perusteilla?
– Koko ajan katsellaan uusia, mutta mitään ajankohtaista ei ole tekeillä.
Muista paikkakunnista pk-seudun ulkopuolella hän sanoo toistaiseksi ei kiitos ja toteaa:
– Vaikeaa. Pitäisi olla paikallista tuntemusta. Menet väärälle kadulle ja olet 100–200 metriä syrjässä ja silloin homma ei toimi.
Yhtiöllä on plakkarissa eli kaupparekisterissä varattuna sellaiset nimet kuten Bremen, Frankfurt ja Hamburg.
5–10 vuoden päähän katsoessa Suonsivulla on vankka näkemys: