Kännykän käyttö liikenteessä saa enemmistön tuomion – silti tämä yksinkertainen kikka jää liian usein käyttämättä

Kuvituskuva. Anton Soinne
Klaus Nurmi

Klaus Nurmi

Moni jakaa liikenteessä kulkiessaan huomiota myös kännykälleen. Joka kymmenes Liikenneturvan tuoreeseen kyselyyn vastanneesta tienkäyttäjästä kertoi joutuneensa viimeisen 12 kuukauden aikana vaaratilanteeseen käytettyään kännykkää liikenteessä.

Kysymyksessä ei täsmennetty sitä, oltiinko liikenteessä autolla, jalan, pyörällä vai miten.

Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti korostaa, kuinka tärkeää eritoten kuljettajana on keskittyä ajotehtävään.

– Ajonaikaisesta kännykän vilkuilusta, sometuksesta tai kuvaamisesta ei välttämättä heti saa palautetta. Tämä voi ruokkia kuljettajan uskoa siihen, että hän kykenisi käyttämään kännykkää ajaessaan ongelmitta, Ruutti toteaa tiedotteessa.

Ruutti korostaa, että huomion ollessa kännykässä, muutos liikenteessä voi jäädä huomaamatta.

– Etenkin, jos joku toinen tienkäyttäjä estää toimillaan sen, ettei varsinaista onnettomuutta pääse syntymään.

Valtaosa Liikenneturvan kyselyyn vastanneista pitää hyvänä, että kännykän käyttöä autoillessa rajoitetaan. He katsovat, että autoa ajaessa kännykän käyttö tulisi rajoittaa nollan ja minimin väliin.

Vain harva kokee, että puhelimen käytön rajoittaminen autoillessa on kohtuutonta, koska kännykät ovat nykyään niin iso osa arkea.

Vastaavasti vain harva pitää lyhyidenkään viestien kirjoittamista ajossa vaarattomana.

– Selkeästi suomalaiset allekirjoittavat viestin siitä, että kännykän käyttö ei kuulu liikenteeseen. Mekin Liikenneturvassa pyrimme kampanjoilla vahvistamaan normia, että tärkeätkin viestit katsotaan vasta perillä ja liikenteessä keskitytään käsillä olevaan ajotehtävään, Ruutti painottaa.

Vaikka ajonaikainen kännykänkäyttö ongelmana tunnetaan ja ratkaisukin siihen on helppo, jää monella kännykkä vaimentamatta ennen ratin taakse hyppäämistä.

– Sen lisäksi, että merkkiääniä suoltava puhelin katkaisee keskittymisen ja syö tarkkaavaisuutta, se voi aiheuttaa myös riippuvuutta. Siksi päätös hiljentää ja piilottaa kännykkä ajon ajaksi voi olla vaikea.

Ruutti neuvoo, että päätös kannattaakin tehdä tietoisesti ennen ajoon lähtöä.

– Kun kännykkä on kuljettajan ulottumattomissa ja äänettömällä, ei vahingossakaan tule sitä näperreltyä ajon aikana.

Liikenneturvan Kun ajat, aja -kampanja kohdistuu tänä vuonna erityisesti nuoriin kuljettajiin. Viestiä viedään eteenpäin myös nuorten vaikuttajien voimin muun muassa TikTokissa ja Instagramissa.

Vaikuttajien päivityksissä ilmenee, kuinka viestin tai somepäivityksen viemä aika – ja auton sinä aikana kulkemaa matka – on ollut silmiä avaavaa, Ruutti kuvaa.

– Jos kuljettaja on uppoutunut matkapuhelimen näytön tapahtumiin, sokkona mennään nopeasti jo jääkiekkokaukalon mittainen matka.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut