Pääradalle lisäraiteet vai uusi oikorata Helsinki-Vantaan kautta? – Hankkeiden ilmastovaikutuksista tehtiin selvitys

Selvitys: Hämeen liitto tilasi selvityksen ilmastovaikutuksista. Lisäraiteet Riihimäeltä Tampereelle vai uusi oikorata?

Jari Halme

Pääradalle suunnitteilla olevien ratahankkeiden toteuttamisesta aiheutuvat ilmastovaikutukset ovat valtavat.

Tämä käy ilmi Hämeen liiton Rambollilta tilaamasta selvityksestä.

Selvityksen tavoitteena oli tuottaa tietoa pääradan Helsingin ja Tampereen yhteysvälin nopeuden sekä välityskyvyn parantamiseksi esitettyjen kahden toteuttamisvaihtoehdon aiheuttamista ilmastovaikutuksista sekä vaihtoehtojen vaikutuksesta kulkutapajakauman muutokseen.

Ensimmäinen vaihtoehto koski lisäraiteita Riihimäen ja Tampereen välille ja toinen uutta oikorataa Helsingin, Vantaan lentoaseman ja Tampereen välille.

Keskimäärin oikoradan kokonaispäästöt olivat isommat kuin lisäraiteiden.

Selvityksen mukaan pääradalle toteutettavien lisäraiteiden kokonaispäästöjen lasketaan olevan noin 947 Mkg hiilidioksidiekvivalenttia ja oikoradan 1 405 Mkg hiilidioksidiekvivalenttia.

Hämeen liiton mukaan suunnittelulla on merkittävä vaikutus siihen, paljonko rakentamisen päästöjä syntyy.

– Linjausvaihtoehdot, tekniset ratkaisut ja materiaalivalinnat vaikuttavat merkittävästi.

– Uudet innovaatiot muun muassa materiaaleissa voivat tulevaisuudessa vähentää toteuttamisen päästöjä, liiton tiedotteessa todetaan.

Liitto muistuttaa, että molempien hankkeiden valmistuminen vie kauan aikaa ja päästöt jakautuisivat usealle vuodelle.

Pääradan parantaminen olisi mahdollista aloittaa heti ja se mahdollistaisi junaliikenteen sujuvoittamisen ja pienet nopeutukset vuosien varrella.

Tällöin pieniä kulkutapahyötyjä saataisiin jo rakentamisaikana.

Oikoradan suunnittelua ei ole vielä aloitettu. Rata olisi rakennettava kerralla valmiiksi ennen käyttöönottoa.

Radan rakentaminen kestää useita kymmeniä vuosia.

Liiton mukaan liikenteen vuosittaiset päästövähennykset jäävät molemmissa vaihtoehdoissa varsin pieniksi, kun ne suhteutetaan rakentamisen aikaisiin päästöihin.

Päästömuutos kompensoisi lisäraiteiden toteuttamisesta aiheutuvat päästöt 182 vuodessa.

Oikoradalla puolestaan kestäisi 299 vuotta, mikäli junien lippuhinnat ovat pääradan junia korkeammat.

– Molemmilla hankkeilla on valtavat ilmastovaikutukset, enkä olisi uskonut haittojen olevan näin suuria jopa pääradalla.

– Vuoden 2035 ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan nopeita, ilmastotehokkaita ratkaisuja nykyisen rataverkoston kapasiteetin kasvattamiseksi, toteaa tiedotteessa maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen Hämeen liitosta ja jatkaa:

– Pääradan parantamiseen oltaisiin jo valmiita, ja EU:lta siihen olisi haettavissa rahoitusta.

Hyvinkään kaupunginhallitus käsitteli viime kokouksessaan pääradan Pasilan ja Riihimäen välin liikenteen välityskyvyn nostamisen kakkosvaiheen ratasuunnitelmaa.

Hyvinkäällä ei ole huomauttamista ratasuunnitelmasta, eikä suunnitelmasta ole tehty muistutuksia Hyvinkään kaupungin alueelta.

Suunnitelma pitää sisällään muun muassa yhden lisäraiteen rakentamisen Hyvinkään ja Riihimäen välille.

Kolmosvaiheen suunnittelu on jo käynnistetty Väyläviraston toimesta.

Arvioiden mukaan se valmistuu marraskuussa 2021.

Suunnitelmaan sisältyy kaksi lisäraidetta Jokelasta/Takojalta Riihimäelle sekä erillinen tavararaide Hyvinkään ja Riihimäen välille.

Välityskyky

Mittavia investointeja

Pääradan välityskyvyn parantamiseksi tullaan tulevaisuudessa tekemään mittavia investointeja.

Helsinki-Tampere yhteysvälin nopeuden sekä välityskyvyn parantamiseksi on suunniteltu lisäraiteita välille Riihimäen, Hämeenlinnan ja Tampere välille.

Ratakapasiteetin lisäämisen nykyisellä ratalinjauksella vaihtoehdoksi

on nostettu kokonaan uusi ja suorempi kaksiraiteinen raideyhteys Helsingin, Vantaan lentoaseman ja Tampereen välille.

Hiilidioksidiekvivalentti on ilmastotieteessä käytetty suure. Se kuvaa ihmisen tuottamien kasvihuonekaasujen ilmastovaikutusta.

Kun puhutaan päästöistä hiilidioksidiekvivalentit ilmaistaan massana, kuten kiloa tai tonnia vuodessa.

Lähteet: Ramboll, Wikipedia

Kommentoi

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut