Suomalainen kuvatehdas teki jouluksi 6,5 miljoonaa valokuvatuotetta – tuoreen toimitusjohtajan Kati Sulinin tehtävä on vakiinnuttaa firman asema Pohjoismaissa

Henkilö: Ifolorin uusi toimitusjohtaja kutsuu itseään talkkarijohtajaksi.

Kati Sulin luotsaa Ifoloria maailmalle ja haluaa ohjata tavoitteiden kautta. Ifolor

Kati Sulin aloitti marraskuun alussa keravalaisyritys Ifolorin Pohjoismaiden toimitusjohtajana.

Vantaalaisnainen haluaa viedä Ifolorin maailmankartalle, tai ainakin ottaa sille vakaan jalansijan kaikissa Pohjoismaissa.

– Tämä on yhtiön strategiassa määritelty seuraavaksi kehitysvaiheeksi ja syy siihen, miksi minut tähän tehtävään palkattiin, filosofian maisteri kertoo.

Pesti on Sulinille varsin mieluinen, vaikka hän ei alun perin ollut edes ajatellut työpaikan vaihtoa.

Hän viihtyi DNA:lla, jossa digijohtajana toimenkuvaan kuului vastata DNA:n brändistä ja kuluttajamarkkinoinnista sekä kaikista yrityksen digitaalisista palveluista.

Sitä ennen hän oli ollut käynnistämässä Sanoma-konserniin kuulunutta Head Office Finland -startupia ja Fazerilla vastaamassa asiakaskokemuksen digitalisoitumiseen liittyvistä hankkeista.

Uskon ihmisten ohjaamiseen tavoitteiden kautta.

Punaisena lankana kaikissa näissä tehtävissä oli asiakaskokemusten sekä myynnin ja markkinoinnin kehittäminen digitaalisessa maailmassa.

– Sitten tuli headhunterin yhteydenotto ja seireenin laulut alkoivat soida, Sulin sanoo nauraen.

Tehtävä haasteineen kiinnosti heti. Asiaa ei ainakaan pahentanut se, että Sulin nauttii kuvaamisesta.

– Olen aina ollut Ifolorin tuotteiden heavyjuuseri. Pidän konseptista, jossa taltioidaan ihmisten muistoja fyysisiin tuotteisiin.

Sulin esittelee ylpeänä kokoushuoneen ikkunasta avautuvaa näkymää valtavaan tuotantohalliin, jota hän kutsuu kuvatehtaaksi ja joulun aikaan joulupukin pajaksi.

Hän kertoo, että tänä jouluna kuvatehtaalta lähti 6,5 miljoonaa kuvatuotetta Suomeen ja muihin Pohjoismaihin.

– Sesongin aikaan meillä on yli 60 henkeä tuotannossa normaalimiehityksen päälle. Täällä tehdään laadukkaita huipputuotteita. Me olemme käytännössä viemässä suomalaista käsityötä maailmalle. Sillä on työllistävä vaikutus Keravalla ja sen ympäristössä.

Kati Sulin kuvailee johtamisfilosofiaansa talkkarijohtamiseksi.

Sillä hän tarkoittaa sitä, että hyvä johtaja poistaa esteet, antaa tiimille mahdollisuuden kukoistaa ja pitää huolen siitä, että toiminnan edellytykset ovat kaikilta osin kunnossa.

– Uskon ihmisten ohjaamiseen tavoitteiden kautta. Ja siihen, että ammattilaisilla on vapaus omassa työroolissaan kehittää toimintaa siihen suuntaan, kuin kokee tarkoituksenmukaiseksi. Olen sitä mieltä, että kaikkien ihmisten pitää työelämässä oppia jatkuvasti uutta. Yleensä oppiminen tapahtuu dialogissa muiden kanssa, hän sanoo ja jatkaa:

– Tämä koskee myös johtajia. Eihän se niin mene, että vain asiantuntijat kehittyvät ja oppivat. Koen itsekin olevani tässä tehtävässä oppimispolun alussa.

Vapaalla Sulinin löytää mitä varmimmin voimistelun parista. Harrastus Tikkurilan Naisvoimistelijoissa alkoi kaksivuotiaana, ja on jatkunut näihin päiviin saakka.

Koossa on yhä osittain se sama porukka, jonka kanssa voimistelu taaperona alkoi. Kahden lapsen äiti on myös valmentanut ja paiskii mielellään töitä seuran talkoissa. Se luonnollisesti harmittaa, että korona-aikaan voimistelemaan pääsee vain Teamsin välityksellä.

Mutta ehkä tämä aika poikii jotakin hyvääkin ja muokkaa vuosien saatossa hiipunutta talkooperinnettä.

– Toivon, että kun maailmaa vähäksi aikaa pysähtyy, nostaisi se taas esiin vanhoja arvoja ja yhteisöllisyyttä.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut