Ilmala: Asukkaat älähtivät kello 22 asti jatkuneen työmaan metelistä Pasilassa.
Ilmalan raitiotien heinäkuussa alkanut työmaa ja etenkin myöhäiseen iltaan asti jatkuneet poraukset kiristävät asukkaiden hermoja Länsi-Pasilassa.
– Ennen joulua oli hankala paikka, kun kalliota jouduttiin poraamaan arki-iltaisin kello 22 asti. Vastaavia viikon tai kahden pätkiä on ollut ennenkin, mutta nyt iltaporauksia ei ole enää näköpiirissä, sanoo työmaan vastaava mestari Mikko Parkkinen rakennusyhtiö GRK Infra Oy:sta.
Palautetta tulee laidasta laitaan.
– Osan mielestä järjestelyt ovat menneet hienosti, osa on päinvastaista mieltä. Moni on mielissään, kun saavat alueelle uutta katua.
Radiokadulla asuva Saara, 28, on pettynyt kotinsa edessä möyryävän työmaan tiedotukseen.
– Ärsyttää, kun lämmin vesi katkesi yhtäkkiä. Sähkökatkostakaan ei tullut mitään ilmoitusta. Muuttuneet liikennejärjestelyt näkee vasta, kun astuu kodista ulos kadulle. Työmaa on kyllä turvallinen ja kävellen kulkeminen on ihan ok. Meteliä ei kuulu, kun pidän ikkunan kiinni, mutta mitenhän kesällä käy, Saara pohtii.
Kadun toisella puolella asuva Tom Nordström, 72, on alkuhämmenyksen jälkeen tottunut elämään työmaan äänien ja järjestelyiden kanssa. Hänen mukaansa tiedotus on pelannut hyvin.
– Olen pysynyt hyvin kärryillä, mitä tapahtuu. Pitää vaan jaksaa lukea ne tiedotteet. Työmaan kanssa pitää olla pitkämielinen. Olen tyytyväinen, että se näyttää etenevän aikataulussa. Meteliä kyllä syntyy ja kauppakassit täytyy kantaa kauempaa, kun oven edessä ei ole tilaa autolle. Mutta ongelmat ovat pieniä.
Noin 30 vuotta Länsi-Pasilassa asunut Tom Nordström pitää raitiovaunun tuloa erinomaisena asiana.
– Vanhalle stadilaiselle on hieno juttu, että skuru kulkee kodin ohi. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että pysäkit olisivat aika kaukana.
Pysäkkien sijainnit askarruttavat myös seitsemän vuotta Länsi-Pasilassa asunutta Saaraa.
– Toivon, ettei joukkuliikenne mene ainakaan huonompaan suuntaan.

Tällä hetkellä Radiokadulla tehdään muun muassa kaukolämpötöitä. Varsinainen kiskojen asennus alkaa keväällä, kun säät sen sallivat.
– Jos talvi olisi ollut leuto, niin ratatöitä olisi voitu tehdä talvella. Työt vaativat plusasteita, Parkkinen kertoo.
Radiokatu on työmaan ahtain paikka, koska asuintaloja on kadun molemmin puolin. Parkkisen mukaan Pasilankadulla muutokset liikenteelle ovat pienempiä.
Myös Ilmalantorin eli ysin ratikan päätepysäkin rakentaminen on käynnissä Ilmalan aseman vieressä. Parkkisen mukaan tämä osa työmaasta on selvästi aikataulussa jäljessä.
– Ilmalantorilla on meillä on aikatauluongelmia, jotka johtuvat rikkonaisesta kalliosta. Vaadittavat muutokset suunnitelmiin eivät ole vielä täysin selvillä.
Ratikan pitäisi kulkea kesällä tai syksyllä 2022. Onko aikataulu edelleen mahdollinen?
– Olen sen suhteen toiveikas. Uskotaan, että työ valmistuu urakka-aikana.