Korona on vaikuttanut kuluttajien maksuhäiriöihin vain vähän. Viime vuoden lopussa maksuhäiriömerkintöjä oli 392 200 kuluttajalla.
Asiakastiedon rekisterissä olevien henkilöiden määrä on vuodessa kasvanut 5 500 henkilöllä eli 1,4 prosentilla, tiedottaa Suomen Asiakastieto Oy.
– Maksuhäiriöisten henkilöiden joukko on suurempi kuin koskaan ennen, mutta 2020 se kasvoi ehkä yllättävänkin vähän. Näyttää siltä, että suomalaiset ovat pääosin onnistuneet sopeuttamaan menojaan, jos tulot ovat olleet yllättävien lomautusten tai työttömyyden takia entistä epävarmempia, tiivistää mediakontakti Ville Kauppi Asiakastiedon tiedotteessa.
Suurin kasvu maksuhäiriöisten henkilöiden määrässä tapahtui jo ensimmäisellä vuosineljänneksellä.
– Toinen piikki nähtiin heinä-syyskuussa, jolloin mukana saattoi olla jo koronan vaikutustakin. Loppuvuonna kasvu oli taas hyvin vähäistä, Kauppi toteaa.
Uusia maksuhäiriöitä rekisteröitiin viime vuonna 273 000 henkilölle. Heistä 42 000:lle merkintä oli ensimmäinen.
Kaupin mukaan usein spekuloidaan sitä, kertovatko maksuhäiriöt riittävästi henkilön tämänhetkisestä maksukyvystä vai ovatko ne vain turhia jarruja ihmisille, joiden talous oikeasti on jo kunnossa.
– Kahdella kolmasosalla rekisterissä olevista kuluttajista viimeisin häiriömerkintä on alle vuoden ikäinen. Tieto on siis tuoretta ja kertoo korkeasta luottoriskistä.
Asiakastiedon selvityksen mukaan kuluttajan alle vuoden ikäinen maksuhäiriömerkintä ennakoi uutta merkintää seuraavien 12 kuukauden kuluessa peräti 72 prosentin todennäköisyydellä.
Ensimmäisen maksuhäiriömerkinnän saaminen kestää pitkään, huomauttaa Kauppi. Kun se tulee, kuluttajan talous on usein jo hyvin pahassa solmussa eli maksamattomia laskuja on paljon ja monelle velkojalle.
– Siksi ensimmäisen maksuhäiriön jälkeen tulee usein lisää merkintöjä. Uuden luotollisen sopimuksen tekeminen olisi haitallista sekä henkilölle itselleen että luotonantajalle. Luottotietojen tarkistaminen on tärkeää aina, kun tehdään luotollisia sopimuksia, Kauppi korostaa.