Vuoroväli 100 sekuntiin ja istumapenkkejä pois – Metron kapasiteetti uhkaa loppua nopeasti, näillä keinoilla sitä aiotaan parantaa

Matkustajat haluttaisiin tulevaisuudessa ohjata suoraan niihin vaunuihin metrossa, joissa on eniten tilaa. ESM Arkisto
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Metron vuoroväliä aiotaan tihentää 100 sekuntiin eli metrot kulkisivat 1 minuutin ja 40 sekunnin välein.

Taustalla ovat laskelmat, joiden mukaan metron kapasiteetti loppuu 2030-luvulla, ellei toimenpiteitä tehdä.

Vuodesta 2010 vuoteen 2019 metronkäyttäjien kokonaismäärä on kasvanut noin 62 prosenttia. Matkustajamäärät kasvoivat erityisen paljon, kun länsimetron liikenne käynnistyi vuonna 2017. Määrä lisääntyy edelleen, kun metroliikenne Kivenlahteen alkaa 2023.

Viime helmikuussa ennen koronapandemian tuloa Suomeen metron kuormittunein osuus oli idässä Sörnäisten ja Hakaniemen välillä. Myöskään metron itähaaran kapasiteetti ei riitä pitkälle tulevaisuuteen Helsingin rakentuessa sen vaikutusalueella.

On mahdollista, että matkat painottuvat tulevaisuudessa vähemmän ruuhka-aikoihin kuin ennen koronaa, mutta tästä ei ole vielä tietoa.

Metron matkustajamäärä romahti – Merja, 46: "Lähden liikkeelle mieluummin omalla autolla"

HKL, HSL, Länsimetro Oy ja Espoon kaupunki ovat käynnistäneet hankkeen, jossa on selvitetty, miten kapasiteettia olisi mahdollista parantaa.

– Metron järjestelmiä on uudistettava siten, että junien vuoroväliä voidaan lyhentää. Lyhyemmät vuorovälit myös lyhentävät pysähtymisaikoja ja edelleen matkustusaikoja, sanoo tiedotteessa HKL:n projektijohtaja Heikki Viika.

Vuorovälin lyhentäminen vaatii metron liikenteenohjausjärjestelmän uudistamista. Järjestelmä on osin vanhentunut, ja sitä uudistetaan tämän ja ensi vuosikymmenen aikana vaiheittain.

Vartijoita yritetään metrossa provosoida voimankäyttöön "hyvien" somevideoiden toivossa – "Valitettavasti näitä vieläkin tulee vastaan"

Tällä hetkellä metrossa on tilaa 14 000 matkustajalle tunnissa yhteensä 24 junassa. Tulevaisuudessa kapasiteetin on riitettävä jopa 18 000 matkustajalle tunnissa, jolloin ajetaan yhteensä jopa 36 junaa tunnissa. Vuorovälin tihentämiseen tarvitaan HKL:n mukaan myös lisää junia.

Metron kapasiteettia on mahdollista lisätä myös esimerkiksi poistamalla penkkejä, jolloin vaunuissa olisi enemmän seisomatilaa. Vanhimmista metrojunista penkkejä poistuukin vähitellen, kun kaikki sarjan junat peruskorjataan.

Yksi tavoitteista on, että matkustajat saataisiin ohjattua niihin vaunuihin, joissa on eniten tilaa.

– Tarkastelemme myös muita matkustajien opastamiseen liittyviä keinoja, joilla tavoitellaan junien lyhyempiä pysähtymisaikoja. Sellaisia ovat esimerkiksi matkustajavirtausten sujuvoittaminen asemilla ja opastus junissa, Viika kertoo.

HSL teetti esiselvityksiä tiemaksuista – "Helsingin seudulta kerättävät tiemaksutuotot tulee käyttää seudun liikennejärjestelmän parantamiseen"

HKL:n johtokunta käsittelee kapasiteetin lisäämisen yleissuunnitelmaa torstaina. Suunnitelmasta ilmenee, että liikenteenohjauksen kehittämisen ensimmäisen vaiheen kustannuksiksi on arvioitu noin 98–125 miljoonaa euroa. Silloin asennetaan muun muassa uusi kulunvalvontajärjestelmä.

Toisen vaiheen, jolloin toteutetaan muun muassa radiopohjainen liikenteenohjausjärjestelmä, kustannusarvio on 125–148 miljoonaa euroa.

Mikäli toisesta vaiheesta siirrytään edelleen täysautomaattimetroon, on kustannukseksi arvioitu noin 100–200 miljoonaa.

Automaattimetroon varautumisen vuoksi länsimetroon tehtiin lyhyemmät laiturit, jonka vuoksi itämetronkin junia piti lyhentää.

Pöytäkirjat paljastavat: Metro tukkeutuu, koska poliitikot tekivät ison virheen 2008 – huolta kannettiin venepaikoista, konsultti maalaili ruusuisia ennusteita

HSL:n uusi johtaja kovan paikan edessä – Miten saada kadonneet matkustajat palaamaan?

Tuoreen metroaseman halkeillut lattia uusittiin – liikenne avataan matkustajille torstaina

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut