Lumikaaos aiheutti jalankulkijoille jopa vaarallisen ilmiön: "Pakko kävellä välillä autotiellä"

Lumi: Helsingissä on tällä liikkeellä yhteensä noin 400 aura-autoa, jotka tekevät töitä tauotta. Kiireellisyysjärjestyksessä ensimmäisinä ovat ajotiet.

Viime päivinä lunta on tullut niin paljon, että lumia on jouduttu auraamaan jalkakäytäville, eikä jalkakäytäviä ole ehditty putsata. Päivi Tuovinen

Sanna Jompero-Lahokoski

Helsinkiäkin lähipäiviä piinannut lumisade on aiheuttanut sosiaalisessa mediassa vilkkaan keskustelun aurauksesta ja lumesta kylpevistä jalkakäytävistä. Tämä on synnyttänyt jopa vaarallisen ilmiön: Ajoradoilla kävelevät jalankulkijat.

Suuren lumimäärän vuoksi auraajilla on ollut täysi työ pitää ajoradat kunnossa, mikä on aiheuttanut sen, että jalkakäytävät erityisesti kantakaupungin ulkopuolella ovat joko auraamatta tai sitten jalkakäytävälle on aurattu myös ajotien lumet ja jalankulkijat kävelevät ajoradalla.

Kaupunkilaiset lumisotasilla ja kaivamispuuhissa – Huikeat kuvat näyttävät miten helsinkiläinen ottaa ilon irti sekä yrittää saada arjen rullaamaan

Muun muassa Puistolan Facebook-sivuilla asiasta on käyty vilkasta keskustelua.

– Jos kävelyteitä ei oo aurattu, niin mä kyllä kävelen autoteillä, vastaa yksi.

– Sama, kirjoittaa toinen.

– Sama täällä. Pakko kävellä välillä autotiellä, tosi paljon kolattukin lunta nyt jalkakäytäviä tukkimaan, toteaa kolmas.

Neljäs kertoo joutuneensa kävelemään pätkän matkaa ajotiellä lastenvaunujen kanssa. Voimat eivät riittäneet kantamaan vaunuja kävelytiellä korkeassa hangessa.

Yleistä keskustelua käydään myös siitä, kannattaako nyt ylipäätään poistua kotoota. Monilla arki pyörii kuitenkin tavalliseen tapaan. Ihmisten on päästävä kouluun, töihin, päiväkotiin, lääkäriin, apteekkiin ja ehkä kauppaankin, keskustelussa muistutetaan.

Puistolan jalkakäytävillä lumipenkkojen korkeimmat nyppylät jalkakäytävillä yltävät jopa parin metrin korkeuteen – ylikin.

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikön johtaja Ville Alatyppö kertoo, että Helsingissä on tällä liikkeellä yhteensä noin 400 aura-autoa, jotka tekevät töitä tauotta. Kiireellisyysjärjestyksessä ensimmäisinä ovat ajotiet.

– Ajorata on pelastustie. Pelastuslaki jo määrää, että pelastustiet on oltava kunnossa.

Ei näin! Poliisi julkaisi varoittavan esimerkin "igluautosta" – Huonosti putsatun auton kuljettajalle voi rapsahtaa sakko

Viimeiseen kahteen päivään lunta on tullut poikkeuksellisen paljon, jopa puoli metriä.

– Meillä ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin aurata ajoratojen lumi tien reunaan. Tällaiseen lumimäärään kaikki aura-autot joutuvat pitämään ensisijaisesti bussiliikenne- ja pääkatuja auki, sanoo Alatyppö, joka muistuttaa, että Helsingissä aurattavia jalkakäytäviä on noin tuhannen kilometriä.

– Jalkakäytävät tullaan ajamaan sitten myöhemmin. Kaikki kalusto on käytössä. Toivottavasti viikonloppuun menneessä suurin osa saadaan ajettua.

Alatyppö toivoo ihmisiltä ymmärrystä lumitilanteessa, joka on erittäin poikkeuksellinen.

– Puoli metriä ei ole mitenkään tyypillinen lumisade. Tällainen tilanne on 5–10 vuoden välein. Mitkään verorahat eivät riitä siihen, että saman päivän aikana kaikki ajoradat aurattaisiin.

Uudellamaalla on nyt enemmän lunta kuin Lapissa – Meteorologi kertoo, onko Helsinki-Vantaan lentoasema nyt Suomen lumisin paikka

Poikkeuksellisissa tilanteissa, kuten tällä hetkellä, jalankulkijat ovat samanarvoisia kuin autoilijat.

– Tällä hetkellä eletään poikkeustilanteessa. Ajoradalle saa mennä kävelemään. Ehdottomasti. Eihän se kiellettyä ole. Moottoritiet ovat sitten asia erikseen, Alatyppö muistuttaa.

Alatypön mukaan tällä viikolla sataneen lumen auraustöissä ja poiskuljetuksissa kestää useita viikkoja.

Karvasuksi kutittelee hiihtokansaa – mutta onko voideltava sittenkin parempi "pertsassa"?

Kommentoi

Uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut