Jättiremontti repii ydinkeskustan auki – Kaivokatu poikki autoliikenteeltä jopa kaksi vuotta: "Tämä toteutusvaihtoehto on vähiten huono"
Kaivokatua uhkaa parin vuoden kuluttua laaja liikennekatko, joka sulkisi kadun autoliikenteeltä kahdeksi vuodeksi ja ratikoilta noin vuodeksi.
Jättiremontti liittyy Kruunusillat-hankkeeseen ja Laajasalon ratikkaan, jolle suunnitellaan päätepistettä keskustaan. Raitiotietä rakennettaessa aiotaan reitin varrella tehdä samalla laajoja kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä.
Täysi liikennekatko on Kruunusillat-raitiotien projektinjohtajan Ville Alajoen mukaan tehokkain tapa torjua työmaan aiheuttamia haittoja. Ilman suunniteltuja katkoja työmaa haittaisi liikennettä noin neljä vuotta ja silti läpiajo jouduttaisiin useita kertoja katkaisemaan.
– Työmaasta ydinkeskustassa syntyy väistämättä haittaa. Tämä toteutusvaihtoehto olisi huonoista vaihtoehdoista vähiten huono, Alajoki perustelee.
Lisäksi ratkaisu säästäisi rakentamiskustannuksissa noin 15 miljoonaa euroa.
Raitiovaunut kiertäisivät Kaivokadun katkon aikana Kruununhaan ja Aleksanterinkadun kautta.
Autoliikennettä siirtyisi muille kaduille kuten esimerkiksi Pohjois- ja Eteläesplanadille sekä Pohjoisrantaan.
Rautatientorin bussi- ja taksiliikenne, huoltoajo sekä jalankulun yhdeydet Kaivokadun yli tullaan kaupungin mukaan turvaamaan koko kahden vuoden työmaan ajan.
Kaivokadun käyttäminen Laajasalon ratikoiden päätepysäkkinä on herättänyt kaupunkilaisissa myös kyseenalaistamista, sillä samaan aikaan Helsinki suunnittelee Vihdintien pikaratikkaa ja Koillis-Helsinkiin Koskelan kautta kulkevaa Malmin ratikkaa.
Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.