Kehä I:n työmaasta voi tulla urakoitsijalle bonusta 200 000 euroa, "säävarauksella" – myös liito-oravien mahdollisuudet siirtyä vilkkaan tien yli on huomioitu

Kun Laajalahden kohdan remontti on valmis, on kumpaankin suuntaan kolme kaistaa. Väylävirasto

Sirpa Repo

Työt ovat tähän asti edenneet Kehä I:llä Espoon Laajalahden kohdalla aikataulustaan edellä. GRK Infra Oy:n työpäällikkö Teemu Palosaari sanoo, että tavoitteena ja toiveena on saada liikenne oikeille urilleen juhannukseen mennessä.

Esimerkiksi vihertöitä jäänee tehtäväksi tuon jälkeen.

– Tässä on säävarauksia. Lumisade on meille ikävintä. Lumitöihin menee aikaa ja rahaa. Vasta niiden jälkeen pääsemme oikeisiin töihin, Palosaari puuskahtaa.

Hän jatkaa kuitenkin, että talven tulo vasta tammikuussa on heille hyvä asia. Nyt Palosaaren toiveena on, että kevät tulisi varhain.

Urakan ensimmäinen talvi oli heille suotuisa. Lunta ja pakkasia oli vähän, minkä vuoksi työt edistyivät oletettua nopeammin.

Urakkasopimuksen mukaan urakan pitäisi valmistua tämän vuoden lopulla. Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Nirhamo kertoo, että heillä on kannuste nopealle valmistumiselle.

– Jos tien osuus valmistuu heinäkuun alkuun mennessä, se tuo urakoitsijalle bonusta 200 000 euroa.

Urakan loppusumma on noin 28 miljoonaa euroa. Urakan valmistuttua kumpaankin suuntaan on kolme kaistaa, meluesteet ja kevyen liikenteen väylät.

Liikenne on jo nyt suurimmalta osin lopullisilla kohdillaan. Silti tiellä on 50 kilometrin nopeusrajoitus.

– Ei meillä ole tarvetta pitää rajoitusta näin alhaisena yhtään pidempään kuin tarvitaan. Jossain vaiheessa rajoitus saattaa nousta 60 kilometriin tunnissa ennen kuin päästään tien normaaliin nopeuteen, Palosaari arvelee.

– Pieniä kiertoteitä on yhä käytössä moottoritien lähtöpäässä ja Sakkolan alikulun kohdalla, jossa uutta linjausta ei ole saatu asvaltoitua. Asvaltoinnit tehdään keväällä heti kun sää sallii, Nirhamo tietää.

Hänen mukaansa asvaltointi vaatii vähintään viiden lämpöasteen sään tai keinotekoisen lämmittämisen. Lämmittämisessä ei nyt ole järkeä, koska lumikin on satanut.

Urakoitsija on saanut raidejokeria varten rakennetun Kehä I:n ylittävän Räisälänsillan valmiiksi omalta osaltaan. Raidejokerin oma urakka jatkaa tästä. Kiskot tulevat jo Otaniemen suunnalta sillan päähän.

Turvesuontien risteyksen liikennevalot ovat jo jääneet historiaan. Väylävirasto

Liito-oravat on Nirhamon mukaan otettu huomioon remontissa.

– Niitä varten yhteen kohtaan on tehty leveämpi keskikaista. Siinä on säästetty kunnossa olevia puita, jotka ovat mahtuneet siihen. Lisäksi on kaadettu mäntyjä hyppypuiksi, jotka kelottuvat siirretyille paikoilleen.

Kaikkiaan puita tulee noin 10. Hyppypuilla liito-oraville annetaan mahdollisuus siirtyä vilkkaan tien yli.

– Seurantapantojen mukaan ne liikkuvat tien yli. Isompi populaatio on Natura-alueen puolella, mutta niitä on myös Kehän länsipuolella.

Korona on vähentänyt liikennettä myös Kehä I:llä. Palosaari tuumii, että töitä on ollut mukavampi tehdä, kun Laajalahden kohdilla ei ole ollut entisenlaisia ruuhkia.

– Sekin on ollut meille eduksi, kun kuorma-autojen aika ei ole mennyt ruuhkissa jonottamiseen.

Kehä I:n yli on rakennettu Räisälänsilta raidejokeria varten. Väylävirasto

Turunväylän Kehä I:n kohdalla ylittävän Tarvon risteyssillan uusiminen ei kuulu tähän Kehä I:n Laajalahden kohdan urakkaan. Senkin hoitaa GRK.

Vanha silta purettiin viime kesänä. Uuden sillan urakan on määrä valmistua syyskuussa.

– Olemme tähdänneet siihen, että kummatkin urakkamme valmistuvat samaan aikaan, Palosaari kertoo.

Hän sanoo siltaremonttia hankalaksi tilanahtauden vuoksi. Turunväylältä Kehä I:lle liityttäessä ei ole ollut tilaa tehdä kiihdytyskaistoja.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut