Ydinkeskustan pyöräparkista tulee käyttäjille maksuton – "Tällä hetkellä ideana on, että yöaikaan sisäänpääsy vaatii tunnistautumisen"

Havainnekuva Kaisantunnelin länsipään sisäänkäynnistä, joka tulee Töölönlahdenkadulle. Tunnelin rakennustyöt alkoivat tässä kuussa. Sitowise ja Lindroos Architects
Kaisa Paastela

Kaisa Paastela

Kaisantunnelin, eli Kansalaistorilta Kaisaniemeen vievän uuden pyörätunnelin fillariparkki ei tule näillä näkymin olemaan käyttäjilleen maksullinen, vaikka maan alle kaivettavan pyöräpysäköinnin kustannus on noin 4 000 euroa per paikka (HU 20.1.).

Myöskään joukkoliikenteen matkakorttia ei tarvitse välttämättä hankkia. Pyörien liityntäpysäköinti esimerkiksi Kalasataman lukitussa hallissa vaatii HSL:n matkakortin, jolla tilan ovet avautuvat.

– Kaisantunnelin pyöräpysäköintipaikat tulevat olemaan todennäköisesti avoimia myös ilman HSL-korttia. Tällä hetkellä ideana on, että yöaikaan sisäänpääsy vaatii tunnistautumisen esimerkiksi HSL-kortilla tai -sovelluksella, kertoo HKL:n palveluasiantuntija Eeropekka Lehtinen.

– Eli pyöräpaikoista on tulossa maksuttomia käyttäjälle, mutta kulkua saatetaan rajoittaa tiettyinä kellonaikoina. Olemme toki keskustelleet maksullisista vaihtoehdoista, mutta käyttäjälle maksuton pyöräpysäköinti nähdään tällä hetkellä houkuttelevampana vaihtoehtona, Lehtinen lisää.

Hänen mukaansa maksuttoman pyöräpysäköinnin edistämistä Helsingissä jatketaan.

– Helsingillä ja valtakunnallisellakin tasolla on strategisia tavoitteita kestävien liikkumismuotojen kasvun suhteen ja yksi merkittävä lisähoukutin juuri pyöräliikenteen lisäämiseksi on sen helppous ja edullisuus. Pyöräliikenteen osuuden kasvulla on positiivisia ulkoisvaikutuksia kansanterveyden, ympäristön sekä yhteiskuntatalouden näkökulmista.

Jopa 1 370 pyöräpaikkaa valmistuu rautatieaseman pyöräpysäköintilaitokseen arviolta keväällä 2023.

Lehtisen mukaan päärautatieaseman ympäristössä on tällä hetkellä ”huutava pula” laadukkaasta pyöräpysäköinnistä.

Lisäksi aseman ympäristö siistiytyy kun pyörien säilytys saadaan pois katutasosta.

Kesällä HKL sai myös vastuulleen juna-asemien yhteydessä olevat pyöräparkit. Väliaikaisena pikaparannuksena joulukuussa asennettiin yli 400 runkolukittavaa pyörätelinettä Puistolaan, Tapanilaan, Käpylään ja Oulunkylään sekä Herttoniemen metroasemalle.

Suurempia muutoksia pyöräpysäköintiin saadaan lähivuosina kaikille asemille.

– Suurin osa helsinkiläisistä asuu muutaman kilometrin säteellä jostain juna- tai metroasemasta. Tavoitteena onkin lähivuosina uudistaa jokaisen aseman liityntäpyöräpysäköinti laatutasoltaan korkeaksi, Lehtinen tähdentää.

Kommentoi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Tilaa uutiskirje

Kun tilaat uutiskirjeen, saat päivittäin sähköpostiisi tärkeimmät paikalliset uutiset. Uutiskirje lähetetään sähköpostiisi joka päivä kello 14.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut